Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het wezen der kerk of der gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het wezen der kerk of der gemeente

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hebben wi| in ons vorig artikel lets' geczBgd betreffendte het wazen der kerk en boe onze N.G.B, in de art. 27— 29 daarvan spreekifc, , tfhans 'willen 'wij hierbij no'g wat nader stilstaan.

De naam kerk is door ooize statenvertalers niet gebrusikt, alléén vinden wij daarvan gesproken in Hand. 19 : 35, waar geizegd wordt door de stadsschrijver, dat Efeze de kerkbewaarster van de godin Diana is en in vers 37, dat Paulus en zijn metgezellen geen kepkrovers wiaren. De eigenlijike 'gemeente des Heeren wordt echter niet eenmaal de naam „kerk" geigeven. Zij vertaalden het Hebreeuwse woord „kahal" evenals het Griekse woord „ecclesia" steeds door gemeente en nooit door kerk.

Toch is er geen bezwaar tegen om de naam keiik te gebruiken. In de 12 artikelen des geloofs en in de Nederlandse Geloofsbelijdenis vinden «wij de naam „kedk" dan ook gebruikt, al deden de statenivertalers dit niet. Zij 'beoogden hiermede niet alleen het biërarchisch kerkbegrip van Rome te verwerpen, docb tegelijk de kerk te tekenen, zo zij ook wenlcelijk is, namelijk de door God Zelf samengeroepen menigte der uitveikorenen.

Hoe dtiidelijik 'komt dit wezen der 'kerk vit in dö vele andere benamingen, die de 'kerk in de Heilige Scbrift draagt. Denk slechts aan de benaming „bruid van Christus" (zie Hoogl. 4 : 8—10 en 12); „de gemeente van Christus" (Matth. 16 : 18); „de gemeente Gods" (1 Cor. 15 : 9); „het lichaam van Christus" (Efeze 1 : 22-23); „de stad des levenden Gods" (Hebr. 12 : 22); „het heilige Jeruzalem" (Openb. 21 : 2—10) enz. De kerk is dan ook niet een vergadering of aaneensluiting van verscbillende personen, die bet m'et elkander betreffende de verschillende stukken der religjie, eens Eouden zijn, zonder meer, daar bet vvezen der k& rk wordt bepaald:

Ie door de verkiezing des Vaders;

2e door de koping van Obrisitus; en

3e door de toebrenging des Heüigen Geest es.

Haar oorsprong en fundament 'ligt in de verkiezing (zie Ef. 1 : 4: „Gelijk Hij ons uitverkoren beeft in. Hem, voor de igrondlegging der wereld") in de koping van Christus, Die Zichzelf in bet verbond van eeuwigheid voor hen overgaf en in de tijd ze kocbt met Zijn dierbaar bloed, en daarmede ze vrijmakende van de vloek der wet, de heersdhappij der zonde en de macht des satans, en ze alzo maakte tot Zijn eigendom. Hij zegt immers in het Hogepriesterlijk gebed tot Zijn Vader: „Zij waren Uwe en Gij heibt Mij dezelve ge*geven" (Joh. 17 : 6).

Zijn ze alzo 'voorwerpelijk reeds in Cbristus van eeuwigheid, todh is ondierwerpolijke overoebting uit Adam in Christus ze evenwel noodzakelijk door de toebrenging des Heiligen Geesites, om tot 'de kerk waarlijk te behoren. De kerk komt op aarde dan ook tot stand door de toevei^gadering der uitverkorenen door Gods Geest en Woord. De Heüige Geest past bet Woord door Zijn 'levendmakende bearbeiding krachtdadig en onwederstandelijk aan 'hen toe en doet bet vruicbtbaar zijn tot hiun zaligjhedd.

Van nature behoren de uitverkorenen immers oo'k niet tot de kerk, daar ze in bim natu'urstaat kinderen des toorns zijn gelijk al de anderen (zie Efeze 2 : 3). Op de tijd deis - weibehagens gaat de Leeuw uit Juda's stam

ia 'Iiét 'huis van de sfcesrfk gewapende, om iheim 2djn vaten te ODtraven en edst Hij ze op tot Zijn eigendom, Ee levende Jeden der kenk maikende door Zijn Geest. Christus vergadert door Zijn Geest Zijn 'loeiüc van het begin der wereld .tot het einde daarvan. De Joeiik is niet eerst gesticht met de Piniksterdlag. Wel werd toen de kedk door de aiitsitortin.g des Heüigen Geestes udt de bewradselen der wet, waarin ze voordien aJs giebonden wa5, vrij gemaakt, doch 2dj was er reeds van het begin der wereld, .toen dte Heere Adam en Eva, nadat ze gegeten hadden van die boom., wat God verboden had, him sprak van het Vrouwenzaad, Dat satans kop ver- Baorzelen zou.

Toen reeds, nadat God ze aan him schuld' ontdekt had, is Christus aan Adam en Eva geopenbaard met 2aHg- BOflikende kracht, zodat zij in Hem gploof den en uit dte staat des verderfs waarin ze zichzelf .geworpen hadden, werd'en verlost.

Vóór de val was er van de kerk geen sprake. Toen stond de mens, geschapen naar Gods beeld, in de onmiddellijke geaneenschap met zijn Schepper. De kerk is er uit genade en spreeikt van genade. Terstond na de val heeft God de kerk gesticht; tzij zal op de aarde zijn zo lang de wereld staat.

Die keik heeft twee delen, het ene deel is hier op aardte strijdend, doch het andere deel mag, afgelost uit ddt Mesiech der ellende, .triomferend' zijn dn de hemel. Op aarde heeft de iker'k onafgebroken dag en nacht de strijd te voeren tegen de driehoofdige vijand, satan, wereMi en zonde (zie Gen. 3 : 15; Ef. 6 : 12; Job. 15 : 19-20; Gal. 5 : 17).

Welk geweld echter de driehoofdige vijand odk mske, de triomf der kerk is veraökerd in haar veribeerilijkte HooÈd Chrisitus en zij allen zullen eeng in de O'verwinning, die Hij hun verworven heeft, vohnaaktelijk delen. De kerk komt tot stand door de. wederibarende werking van êe Heilige Geest. Die werkinig is .geestehjk: is voor het oog d'^ mensen verborgen, dodh treedt in de nieuwe wandel van Gods voilk aan het licht.

Dezulken 'blijiven echter niet op zichzelf staan, daar het werk van de Heilige Geest niet alleen de persoon der wedergeborene betreft, doch ook de geestelijke gemeenschap, namelijk de kerk, waarvan de wedergeborene een levend lid geworden is.

De wedergeborenen vormen één geestelijk lichaam, waarvan Christus het geestelijk, represeniterende, besturende en bewarende Hoofd is (zie Ef. 1 : 22; Cd. 1 : 18).

Ook in dit opzicht treedt het organisch werk van de Heüige Geest naar ibuiten, daar het de Heere behaagde om de naar haar innerlijk wezen onzichtbare kerk een zichtbare openlbaringsvorm te geven.

Een volgende keer hopen wij D.V. op deze onderscheiding en wat daarmede in verband staat nog wat nader in .te igaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1959

De Saambinder | 4 Pagina's

Het wezen der kerk of der gemeente

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 december 1959

De Saambinder | 4 Pagina's