Waarom wordt gij een protestant genoemd?
Een aanzienlijk deel van de Amerikaanse christenen hecht er niet langer aan om aangeduid te worden als ”protestants”. Dat is anders dan voorheen.
Velen van 50 jaar en jonger geven inmiddels de voorkeur aan ”christelijk” boven ”protestants”. Aldus de uitslag van een recente, breed opgezette enquête. Het was een enkele week geleden te lezen in Christianity Today, een toonaangevend evangelicaal tijdschrift in de VS. De schrijver van het artikel wijt deze ontwikkeling aan een afnemend besef van de eigen specifieke identiteit, en van de eigen historische wortels.
In ons land heeft het label ”protestants” de laatste jaren extra bekendheid gekregen door de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland in 2004. Het protestantse deel van ons volk is trouwens breder dan alleen de leden van deze kerk.
Ook het blad Protestants Nederland besteedt periodiek aandacht aan aspecten van de protestantse identiteit. Over wat deze inhoudt, zou veel te schrijven zijn. Waar het me nu om gaat, is de vraag of wij als protestanten nog wel protestants zijn in de oorspronkelijke zin van het woord. Weten we nog waar de wortels liggen? En beseffen we dat de naam ”protestants” een missie bevat? Een opdracht die in deze beklemmende tijden naar mijn idee met de dag dringender en actueler wordt.
In het Kerkblaadje van de vrienden van Kohlbrugge schreef dr. W. Aalders in 1972 een leerzaam artikel onder de titel ”Waarom wordt gij een protestant genoemd?”, impliciet verwijzend naar zondag 12 van de Heidelberger. De oorsprong van de naam ”protestanten” vinden we op de Rijksdag te Speyer in 1529. Bij die gelegenheid dienden namelijk de Duitse evangelische vorsten en steden een protest aan tegen een besluit waarbij de vrijheid tot reformatie van de kerk aan banden was gelegd. Dat bezwaarschrift droeg de naam ”Protestatio”. Het behelsde een bewogen pleidooi voor de zaak van Christus en Zijn kerk. Ingediend niet zozeer door kerkelijke ambtsdragers maar door gewone gelovigen die het niet konden dulden dat het gezag van Gods Woord in de samenleving werd weersproken. Ze beseften dat het ging om een aangelegenheid van het grootste belang, omdat het de dienst van God en de zaligheid van onsterfelijke zielen geldt. „In zulke zaak geloven wij de wil van God boven alle menselijk gezag te moeten stellen, en Hem, die Koning der koningen en Heere der heren is, naar ons geweten te moeten gehoorzamen.” Zo staat het in de Protestatio.
Wat is protestant-zijn? Het is: Gods eer bedoelen, en de zaligheid van de zielen – en daarvan publiek getuigenis te geven. Het is het uitkomen voor de waarheid op het punt waar de tijdgeest bezwaar heeft (Groen van Prinsterer). Ik schrijf deze letters op de avond dat onze Tweede Kamer beraadslaagt over het voorstel om de afbreking van zwangerschappen nog makkelijker te maken. Meer en meer geraakt Nederland in de greep van duistere machten. De meest belangrijke waarden worden opgeofferd aan onze modieuze ‘verworvenheden’. Het komt erop aan dat we als kerken en christenen een werkelijk geestelijke tegenbeweging vormen. De eer van Gods Naam en wet, en het ware heil van ons volk, ze mogen ons op het hart gebonden zijn. Dat is protestants!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 januari 2022
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 januari 2022
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's