Kinneging: Zonder tegenbeweging is Bijbel straks verboden boek
„Als er geen tegenstand en tegenbeweging komt, is de Bijbel over een jaar of tien een verboden boek. En worden kerken door de overheid gesloten.”
Die prikkelende stelling legde prof. dr. A. A. M. Kinneging vrijdagavond neer in een gezelschap van zo’n dertig SGP’ers in Nieuwe-Tonge. De plaatselijke jongerenafdeling van de SGP had de Leidse rechtsgeleerde en conservatieve denker uitgenodigd om een toelichting te geven op zijn boek ”De onzichtbare Maat”. En om daarover in debat te gaan met theoloog prof. dr. W. van Vlastuin, rector van het Hersteld Hervormd Seminarium in Amsterdam.
Kinneging beschrijft in zijn boek hoe sinds de jaren zestig van de vorige eeuw „de grote Europese traditie”, de door het christendom en klassieke filosofen gestempelde cultuur en levensbeschouwing in de westerse wereld, het steeds meer aflegt tegen de moderniteit en de postmoderniteit.
Hij heeft er „grote zorgen over” dat de ideeën van de Verlichting en de Romantiek, die enkele eeuwen lang alleen door een kleine elite gedeeld werden, de laatste halve eeuw in de westerse wereld steeds meer gemeengoed worden. „En dat gaat heel hard, hoor. Dat denken, bijvoorbeeld dat iedereen zijn authentieke zelf moet kunnen zijn, waarvan de genderideologie een uiting is, komt steeds meer regelrecht tegenover het christendom te staan en is steeds minder bereid om klassieke opvattingen over bijvoorbeeld huwelijk en relaties te accepteren.”
Als er in onze maatschappij „geen weerstand of tegenbeweging komt”, zei de hoogleraar, „is de Bijbel over een jaar of tien een verboden boek en worden kerken door de overheid gesloten.” „Vermoedelijk zullen jullie kerken dan de eerste zijn”, kregen de SGP’ers in Nieuwe-Tonge te horen. Kinneging onderstreepte dat hij zijn boek niet zomaar uit wetenschappelijke interesse heeft geschreven, maar dat de studie ontstaan is „uit existentiële nood.”
Dr. Van Vlastuin was het op veel punten met de Leidse wetenschapper eens, maar had moeite met Kinnegings vereenzelviging van „de grote Europese traditie” met het christendom. „Kun je dat zo maar één op één gelijk stellen? Ik denk van niet. In het christelijk geloof staat het kruis centraal, gaat het om vreemdelingschap, om een persoonlijke relatie met Jezus Christus. In zijn essentie heeft het christelijk geloof óók een geding met de grote Europese traditie, die behalve door het christendom tevens door Griekse filosofen als Plato en Aristoteles is beïnvloed.”
Platonist
Kinneging hanteerde, zo bleek op de debatavond, als definitie van het christendom dat dit „een geheel is van denkbeelden en opvattingen over hoe de wereld in elkaar zit.” Volgens hem vallen christendom en de grote Europese traditie wel degelijk samen en was de kerkvader Aurelius Augustinus „een volbloed platonist.”
Dr. Van Vlastuin kijkt hier anders tegenaan. „Augustinus schaamde zich in zijn latere leven dat hij zo kritiekloos Plato had gelezen. „Ik mis daar Christus”, schreef hij toen.”
Dr. Van Vlastuin, die al eerder in ”Theologia Reformata” een recensie schreef over het boek van Kinneging, koos in zijn spreken over geloof, christendom en denken, voor een andere benadering dan die van de rechtsfilosoof: „Binnen de ruimte van het geloof ben je aan het denken. Dat is iets anders dan dat het denken gaat beslissen wat geloof is.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 28 juni 2021
Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 28 juni 2021
Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's