„De deur naar Malawi is niet gesloten”
Zendingspredikant ds. Klopstra terug in Nederland
APELDOORN. De boodschap van de Bijbel is universeel, aldus ds. K. Klopstra. „Ook al heerst er in Malawi een schaamtecultuur, toch is het voor Malawianen nodig om hun schuld te leren kennen.
Ds. Klopstra keerde deze maand terug uit Malawi, waarheen hij was uitgezonden door de Zending Hersteld Hervormde Kerk (ZHHK). Het gesprek heeft plaats op een hete zomerdag in de achtertuin van zijn tijdelijke woning in Apeldoorn. „Ga in de schaduw zitten, dat doen ze in Malawi ook”, adviseert de predikant, die eraan toevoegt dat het op dit moment in het Afrikaanse land winter is. De temperatuur is er overdag ongeveer 20 graden Celsius en daalt ’s nachts vaak tot onder de 10 graden. „Dat is best koud zonder kachel.”
Ds. Klopstra woonde in de stad Zomba, in het zuiden van Malawi, waar voor zijn vertrek het tekort aan voedsel in het door droogte geteisterde land voelbaar werd. Hij woonde er met zijn gezin in een buitenwijk. Zijn vrouw had de zorg voor het onderwijs aan hun vier kinderen op zich genomen. Het is met name om de kinderen dat het echtpaar nu terugkeert naar Nederland. „De deur naar Malawi is niet gesloten, misschien keren we nog eens terug.”
Duivel
Op tien minuten afstand van zijn huis bevond zich de compound, een ommuurd gebied van een halve hectare, met een drietal les- en slaapgebouwen en het kerkgebouw van de Reformed Presbyterian Church (RPC) of Malawi, het kerkverband waarvoor de ZHHK werkt. Ds. Klopstra leidde er twintig studenten op tot lerend ouderling en een iets kleiner aantal tot predikant. Ook kwam er op zijn initiatief een interkerkelijke opleiding die opleidt tot hbo- of universitair niveau. Hier kregen zo’n honderd personen onder meer theologisch onderwijs.
’s Zondags ging de predikant in de regel voor in de omgeving, twee zondagen in de eigen classis, een zondag in een classis iets verder weg en een zondag in een gevangenis. Hij preekte in het Engels, dat vertaald werd in het Chichewa, de nationale taal van het land.
Wat hem in het bijzonder opviel, was het grote gebrek aan kennis op geestelijk gebied. „Malawianen denken al snel aan hogere machten als ze iets niet begrijpen. Als iemand ziek wordt, geven ze de duivel de schuld. Ondanks dat ze in naam christelijk zijn, kloppen ze vaak aan bij de toverdokters die, naar ze menen, in contact staan met hun voorouders.
Ook de welvaartsevangelisten hebben het druk. Veel inwoners van het land geloven zo’n evangelist als hij in de dienst vertelt een visioen van de Heer gehad te hebben dat deze week vijf mensen werk krijgen. De straatarme mensen geven de evangelist hun laatste beetje geld, zodat die in een dure auto kan rijden. Dat vinden ze niet vreemd, ze menen dat hij daar recht op heeft.”
Ds. Klopstra heeft zijn studenten zelfstandig de Bijbel leren lezen. „Ik gaf dikwijls gewoon les in begrijpend lezen, omdat ze het niet gewend waren de Bijbel echt te lezen. Verder legde ik natuurlijk de Bijbel uit, en dat werd gewaardeerd. Naar mijn idee heb ik hen kunnen helpen met de verklaring van de leer van de soevereiniteit van God. Veel Malawianen geloven dat de duivel soms sterker is dan God. Het was bevrijdend voor hen om te horen dat God machtiger is dan de duivel, waardoor hun angst voor de duivel minder werd.”
Bekering
Slechte menselijke eigenschappen –zoals corruptie en overspel– liggen volgens de predikant in Malawi meer aan de oppervlakte dan in Nederland. „Mensen zijn zondig, overal ter wereld, maar in Malawi zie je er meer van. Bekering is voor eenieder nodig, of je nu in Nederland woont of in Malawi. De Bijbelse boodschap is universeel, welke cultuur een land ook heeft. Door die cultuur heen moeten zij hun schuld leren kennen: dat ze tegen God gezondigd hebben en dat er redding is in het bloed van Christus.”
Ds. R. J. Oomen, die ook voor de ZHHK in Malawi werkt, keert volgend jaar terug naar Nederland. Dan vertrekt ds. C. J. P. van der Bas als zendingspredikant naar Malawi. De ZHHK is nog op zoek naar iemand voor vooral organisatorische taken. Een daarvan is het werken aan meer onafhankelijkheid van de RPC van Malawi. „Malawianen, en ook de kerk daar, stellen zich al snel afhankelijk op. Ze verwachten leiding van blanken die hen komen helpen. Wij moeten hen toeleiden naar meer zelfstandigheid, onder meer door het bijbrengen van meer verantwoordelijkheidsbesef.”
Geboden
Ds. Klopstra vraagt om blijvende aandacht voor de zending. „De opkomende belangstelling voor de vervolgde kerk, die natuurlijk heel goed is, mag niet ten koste gaan van de zending. De Heere Jezus heeft uitdrukkelijk geboden om heen te gaan en het Evangelie overal te verkondigen.”
Ds. K. Klopstra
Klaas Klopstra werd op 29 augustus 1968 geboren in Broeksterwoude (Friesland). Hij volgde de Hogere Bosbouwschool in Velp en studeerde daarna theologie in Utrecht. In 1999 werd hij bevestigd tot predikant van de hervormde gemeenten Nieuwland en Oosterwijk. In 2006 werd hij predikant van de hersteld hervormde gemeenten Oosterwijk, IJsselstein en Elst. In 2011 werd ds. Klopstra, vanuit de hersteld hervormde gemeente van Soest, uitgezonden naar Malawi. Begin augustus kwam hij terug in Nederland. Per 1 september is hij weer beroepbaar binnen de HHK.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 29 augustus 2016
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 29 augustus 2016
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's