„Liberaal christendom wil vrij geloof”
Bundel studies belicht geloof in postchristelijke tijd
AMSTERDAM. Liberaal christendom als vrije en niet dwingende vorm van geloven voorziet in een behoefte. „Je moet in deze tijd onder anderen denken aan geloofsafknappers en kerkverlaters.
Dat zegt prof. dr. Rick Benjamins naar aanleiding van het door hem geredigeerde boek ”Liberaal christendom. Ervaren, doen, denken” (uitg. Skandalon, Vught). Prof. Benjamins is docent dogmatiek aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en bijzonder hoogleraar vrijzinnige theologie vanwege de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten (VVP) in Groningen.
Het idee voor het boek over liberaal christendom is ontstaan toen, op initiatief van Rick Benjamins en Sytze Ypma, een aantal theologen uit de VVP en Op Goed Gerucht, een beweging in de Protestantse Kerk in Nederland die pleit voor vrijheid en ruimte in theologie en verkondiging, bijeenkwam. Onder de naam Relivant wilden ze uitdrukking geven aan de actualiteit van het liberaal theologisch gedachtegoed. Een liberale theologie is een theologie die „onorthodox, open, vrijmoedig, vrijzinnig of modern is, of vooral op zo’n manier de christelijke traditie interpreteert”, zo stellen de auteurs.
Is het verstandig om in te zetten op vrijzinnigheid, temeer daar deze groep in de kerken juist steeds verder afkalft?
Prof. Benjamins: „Er bestaan ook buiten de institutionele vormen van vrijzinnigheid veel liberale vormen van het christelijk geloof. Liberaal is daarom breder dan vrijzinnig. We hebben bewust niet gesproken van vrijzinnigheid, omdat een organisatie zoals Op Goed Gerucht zich niet vrijzinnig noemt. Het gaat ons er vooral om de betekenis te laten zien van een geloof dat relevant is voor een postchristelijke en postseculiere samenleving.”
Waar liggen de grenzen van de liberale opvattingen? Hebben de protestantse predikanten Hendrikse en Van der Kaaij deze niet overschreden?
„Dat zijn twee verschillende kwesties. Ds. Hendrikse meende dat zijn visie op God binnen de grenzen van de Protestantse Kerk in Nederland viel, en mijns inziens terecht. Bij ds. Van der Kaaij ligt dat anders omdat hij niet goed op de hoogte schijnt te zijn van wat er werkelijk in het Nieuwe Testament speelt. In onze bundel wordt er ook kritisch op zijn opvattingen ingegaan. Het is dus niet zo dat in het liberale christendom iedereen maar wat kan roepen. Er gelden normen, en die liggen in een goede manier van theologie bedrijven.”
Dr. Eginhard Meijering zegt in zijn laatste boek ”Ja, dat geloof ik (en wel hierom)” dat hij vrijzinnig, klassiek én orthodox is. Is dat ook mogelijk?
„Zeker, al zal onze uitkomst minder klassiek uitpakken dan die van Meijering. Maar wat ons verenigt is de overtuiging dat aan enkelingen geen dwingend geloofssysteem mag worden opgelegd. Er kunnen betere interpretaties zijn van het geloof, maar daarover kun je praten. Dat doen we overigens ook over de klassieke traditie waar Meijering zich op baseert. Maar wat je wel of niet ervan gelooft, is afhankelijk van je eigen interpretatie.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 januari 2016
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 januari 2016
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's