Afscheid van The Gospel Standard
Luton, stad ten noorden van Londen. Aan de Chapel Street bevindt zich een van de grootste Strict Baptistgemeenten van Engeland, de Bethel Chapel. Haar predikant is, al bijna vijftig jaar, mr. B. A. Ramsbottom, een van de voormannen van de Engelse Strict Baptistgemeenten. De predikant is 86 jaar. „Maar ik heb mij nooit een boegbeeld genoemd.
Groot-Brittannië mag in de volksmond een christelijk land zijn, toch vinden steeds minder Britten dat het christelijk geloof deel uitmaakt van hun culturele en nationale identiteit. En de aartsbisschop van Canterbury mag wel zeggen dat Engeland „in algemene zin geworteld is in het christelijk geloof”, toch gaan steeds minder Britten naar de kerk. De Kerk van Engeland constateerde recent dat het aantal kerkgangers elk jaar met ongeveer 1 procent daalt, terwijl de gemiddelde leeftijd van de kerkgangers blijft stijgen.
Ds. Ramsbottom stelt eveneens vast dat velen de waarheid de rug hebben toegekeerd. Hij is er echter niet de man naar om in een hoekje somber te gaan zitten doen. Hij veronderstelt dat veel Britten nog steeds hun dagelijkse gebeden opzeggen, ook al zouden dat standaardgebeden zijn. „Voor hoeveel Britten de Bijbelse boodschap nog van belang is, en hoevelen er dagelijks in de Bijbel zullen lezen, is mij niet precies bekend. Hoe dan ook, de enige hoop voor Engeland is dat God in Zijn barmhartigheid en genade tot ons terugkeert, zoals de profeet Jesaja dat verwoordt: „Totdat over ons uitgegoten worde de Geest uit de hoogte; dan zal de woestijn tot een vruchtbaar veld worden” (Jesaja 32:15a).”
Staatskerk
De Engelse staatskerk kent ds. Ramsbottom niet van binnenuit. Hij groeide op in „een typische Strict Baptistfamilie.” Zijn voorouders hebben nog gekerkt bij de bekende baptistenpredikant John Kershaw. Zijn moeder behoorde aanvankelijk wel tot de Church of England. In zijn studietijd aan de universiteit van Hull kerkte Ramsbottom ook enige tijd in de Anglicaanse Kerk.
Hoe kijkt u naar de Anglicaanse Kerk in Engeland? Begin dit jaar werd de eerste vrouw tot bisschop gewijd.
„Ik kom daar op zondag nooit, dus ik weet alleen datgene wat in de kranten staat. Dan moet ik zeggen dat het erop lijkt dat er in de staatskerk nog maar weinig Godsvreze is overgebleven. De Anglicaanse Kerk is in 1534 ontstaan uit de Rooms-Katholieke Kerk, nu lijkt het er weleens op dat de anglicanen weer dichter naar het rooms-katholicisme toekruipen. Veel anglicanen zijn vrijzinnig in de leer en van veel voorgangers moet worden gezegd dat ze een arminiaans geluid laten horen. Zo veel christenen gaan op in de wereld, terwijl we de opdracht hebben gekregen om pelgrims en vreemdelingen te zijn.”
Er zijn veel liberale en progressieve opvattingen over leer, eredienst en moraal, zegt ds. Ramsbottom. „Veel anglicaanse kerkleden noemen zich ”evangelical”, maar er zijn er steeds minder die zichzelf als calvinist beschouwen. Al bijna 25 jaar kent de kerk vrouwelijke priesters, en nu is de eerste vrouwelijk bisschop gewijd. De Anglicaanse Kerk is altijd al een brede kerk geweest, maar het heeft er op dit moment alle schijn van dat alles langzaam maar zeker verder bergafwaarts gaat. Maar de Heere is machtig om aan Engeland een halt toe te roepen. Als de Geest uit de hoogte over ons uitgegoten wordt, zal deze woestijn tot een vruchtbaar veld worden.”
Ds. Ramsbottom noemt het bestaan van The Church of England (continuing), in 1995 opgericht door verontruste anglicanen. Het is een klein, calvinistisch kerkverband met slechts enkele gemeenten. „Daar wijst men veel schadelijke vernieuwingen en veranderingen van de laatste decennia af.”
Werkt God nog met Zijn Geest in de Engelse staatskerk?
„Dat hoop ik erg! En ik denk van wel. Ik mag hopen dat er nog steeds een Goddelijk overblijfsel is. Alleen een uitstorting van de Heilige Geest biedt perspectief.”
Geen synodes
Ds. Ramsbottom is voorganger bij de Gospel Standard Strict Baptistgemeenten. Het gaat om op zichzelf staande, independente gemeenten, die zich hebben gegroepeerd rond het kerkblad The Gospel Standard (De Evangeliebanier). Oprichter van dit blad was ds. J. C. Philpot (1802-1869). De Strict Baptists kennen geen overkoepelend orgaan, geen classes en geen synodes. De onderlinge verbondenheid blijkt uitsluitend uit de lijst van gemeenten die in iedere aflevering van The Gospel Standard wordt opgenomen.
Meer dan 45 jaar was de predikant eindredacteur van The Gospel Standard. Daarmee was hij het boegbeeld van dit kleine kerkverband, de leidende figuur. Waarop hij ogenblikkelijk zegt: „Ik heb mijzelf nog nooit een boegbeeld genoemd.”
Over de omvang van zijn kerkverband zegt ds. Ramsbottom: „Er zijn ongeveer honderd gemeenten. Dertig daarvan hebben een tot predikant bevestigde voorganger. Daarnaast kennen we nog eens ongeveer dertig mensen die geen predikant zijn, maar die zondags wel voorgaan.”
In de afgelopen vijftien jaar is het aantal gemeenten gedaald van 130 naar 100. Er zijn gemeenten waar al langere tijd de doop niet meer is bediend. „God is machtig ons te helpen. Ik zie uit naar het werk van Zijn Geest. De toekomst is in Gods hand. Hij is de Almachtige. Hij is de Koning van de Kerk. Er zijn in de geschiedenis van Engeland al meer geesteloze tijden geweest, waarna God weer grote mannen toeschikte die voor een opleving mochten zorgen.”
Veel kerken hebben moeite om de jongeren aan zich te binden. Hoe is dat bij de Strict Baptistgemeenten?
„Er is heel veel jeugd in onze gemeenten. Velen van hen ontmoeten we jaarlijks op de Annual Meetings die we houden. We hebben ook zondagsscholen voor de kleinere kinderen. Enkele kerken kennen eens per maand een jongerenavond waar jongeren uit de omliggende regio’s elkaar kunnen ontmoeten. Ook in mijn eigen Bethelgemeente in Luton doen we dat. Dat voorziet in een grote behoefte.”
Hoe ziet de toekomst van de Strict Baptistgemeenten eruit? Er zijn chapels waar zondags nog maar een handvol kerkgangers zijn.
„Het is droevig en verdrietig dat ons land meer en meer van God vervreemdt, van Hem wegdwaalt, dat overal het kerkbezoek terugloopt, dat het aantal gemeenten daalt. Daarnaast mag ik zeggen dat mijn eigen Bethelgemeente in Luton in de tijd dat ik hier ben, tweemaal zo groot is geworden.”
Prediking
Het doel van de prediking, zegt ds. Ramsbottom, is de verkondiging van Gods genade. „De boodschap van zonde en vergeving, van schuld en redding, en dat alles gericht op de Persoon en het werk van Heere Jezus Christus, Hij Die gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren ligt.”
Maar er is geen aanbod van genade, zegt de Strict Baptistpredikant. „Wij geloven niet dat het Schriftuurlijk is om Christus aan te bieden aan alle hoorders. Ik meen stellig dat Calvijn en de andere reformatoren met het Latijnse woord ”offere” niet ”aanbieden” bedoelden, maar voorstellen, presenteren of tonen. Calvijn heeft nooit de genade aangeboden, vanuit de veronderstelling dat zijn hoorders in staat zouden zijn het aanbod te accepteren of af te slaan. Philpot was een fel tegenstander van het aanbod van genade. Daar had hij in de Church of England genoeg ontsporingen van gezien. Wij bieden geen genade aan, wij prediken het Evangelie. Aan zondaren moet hun verloren staat voor God worden verkondigd. En zij die aan de weet zijn gekomen dat ze zondaar voor God zijn en zonder Hem niet meer leven kunnen, worden genodigd om tot hem te komen.”
U bent een echte volgeling van Philpot.
„Ik ben niemands volgeling, maar volg allen die Christus volgen. In dat opzicht heb ik hoge achting voor William Gadsby, John Warburton, John Kershaw, William Tiptaft en Joseph Charles Philpot.”
Jesaja 53
Benjamin Asworth Ramsbottom werd geboren in Haslingden, een kleine stad in de Rossendale Valley (in het graafschap Lancashire). Hij omschrijft het als een industriegebied omringd door bergen en meren.
„Reeds in mijn jeugd had ik vele vragen over mijn ziel en over de dingen van de eeuwigheid. Ook leerde ik iets kennen van de ijdelheid van deze wereld. Ik zal ongeveer achttien of negentien jaar geweest zijn toen de Heere mij stilhield. Toen is mijn geestelijke staat voor God gaan wegen op mijn ziel. Nergens vond ik rust, totdat ik rust vond in Jezus Christus, de Gekruisigde. Door de Heilige Geest ben ik geleid naar de vrede die er te vinden is in de gekruisigde Zaligmaker. Híj is nu mijn enige hoop, de Man van smarten, Die om mijn overtredingen is verwond geweest, om mijn ongerechtigheden verbrijzeld is geworden. Al mijn krankheden heeft Hij op Zich heeft genomen.”
Pelgrimsreis
Na een studie geschiedenis in Hull werd Ramsbottom leraar. Korte tijd later kreeg hij verschillende verzoeken van Strict Baptistgemeenten om er een stichtelijk woord te komen spreken. Daar ging wel een hele strijd aan vooraf, zegt hij. „Uiteindelijk sprak de Heere door het woord van de profeet Jesaja: „Want in blijdschap zult gijlieden uittrekken en met vrede voortgeleid worden” (Jesaja 55:12). Toen zijn al mijn bezwaren verdwenen en was het ’t antwoord van mijn hart: „Ik zal gaan in de kracht des Heeren.””
Bijna een halve eeuw was u voorganger van de Bethel Chapel in Luton. Wat rest u nog?
„Ik mag nog steeds voorgaan. Mijn pelgrimsreis hoop ik te vervolgen, zolang God mij daarvoor de kracht geeft. De dood is de koning der verschrikking, maar ik hoop te mogen schuilen in de schaduw van Zijn vleugelen.”
>>rd.nl/kerkbreed
In Kerkbreed komt iedere week een persoon aan het woord die een reflectie geeft op een bepaalde gebeurtenis of ontwikkeling in de breedte van het kerkelijk leven. Vandaag mr. B. A. Ramsbottom, sinds 1971 eindredacteur van The Gospel Standard, het kerkblad van de Engelse Strict Baptists. Per 1 januari 2016 treedt hij terug.
Ds. Ramsbottom
Benjamin Ashworth Ramsbottom werd op 18 april 1929 geboren in Haslingden (Lancashire). In Hull studeerde hij van 1948 tot 1952 geschiedenis, waarna hij leraar werd in Rossendale en Haslingden. In 1967 werd Ramsbottom bevestigd tot predikant van de Bethel Chapel in Luton (ten noorden van Londen). Hij is eindredacteur van The Gospel Standard, het kerkblad van de Engelse Strict Baptistgemeenten. Die functie legt hij per 1 janauri 2016 neer. Hij wordt opgevolgd door ds. T. J. Rosier, Strict Baptistpredikant in Maidstone. Ds. Ramsbottom (86) was meer dan 45 jaar redacteur van het kerkblad. Van zijn hand zagen veel preken het licht, die ook in het Nederlands worden vertaald. Deze maand verschijnt in het Nederlands een boek met 52 meditaties voor de zaterdagavond: ”Beken in de wildernis”.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2015
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2015
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's