Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gesjoemel met emissies wekt geen verbazing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gesjoemel met emissies wekt geen verbazing

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DELFT. Iedereen die een beetje thuis is in de autowereld, weet het al jaren: cijfers over verbruik en uitstoot van schadelijke stoffen bij nieuwe autos kloppen voor geen meter. Dat Volkswagen gepakt is, zal geen enkele deskundige verbazen.

Ook Richard Smokers niet. Hij is strategisch adviseur duurzame mobiliteit bij onderzoeksbureau TNO en noemt de kwestie bij Volkswagen nog net geen oud nieuws. „Natuurlijk is er wel iets aan de hand, maar uit onze onderzoeken blijkt al jaren dat er een flink gat zit tussen testcijfers en werkelijke waarden op de weg. Iedereen weet dat. Ook dat fabrikanten alle technische mogelijkheden benutten om hun auto’s zo schoon mogelijk te laten zijn.”

Mag dat wel? Of is het sjoemelen?

„Zolang aanpassingen niet tegen de regels ingaan, noemen wij dit het uitnutten van testflexibiliteit. Denk aan de temperatuur waaronder een test plaatstvindt. Of die nu 20 of 30 graden is, maakt nogal uit hoe snel een auto op temperatuur is. Hoe eerder dat het geval is, hoe zuiniger de auto. Door elektronica in te zetten die meet of er een testcyclus gereden wordt, heeft Volkswagen blijkbaar nu wel een Amerikaanse regel overschreden en is het balletje gaan rollen.”

Blijft dit probleem een Amerikaanse aangelegenheid?

„De partijen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen –de fabrikanten zelf, maar ook nationale overheden– houden zich opvallend stil. Als TNO zijn we onafhankelijk en het is niet aan ons om namen te noemen. Feit is wel dat we tijdens onze onderzoeken –met name voor de overheid– in de breedte zien dat dieselauto’s fors meer stikstofoxiden (NOx) uitstoten dan tijdens de typegoedkeuringstests. Het zal mij niet verbazen als bij verder onderzoek blijkt dat er meer fabrikanten naar boven komen.

Overigens is het goed om NOx enerzijds en CO2 en brandstofverbruik anderzijds niet door elkaar te halen. Het zijn twee verschillende zaken. Bij deze casus gaat het om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door diesel. Laten we dat helder houden.”

VW heeft het over 11 miljoen auto’s waarvan de NOx-uitstoot niet klopt. Dat betekent meer luchtvervuiling.

„Waar het bij CO2 en brandstofverbruik gaat om enkele tientallen procenten afwijking tussen test en praktijk, gaat het bij NOx om een factor 2 tot 5. Dat maakt zeker uit voor luchtvervuiling. Daarom zet de overheid TNO ook in om praktijkemissies te meten en deze data te vertalen naar cijfers die gebruikt worden voor luchtkwaliteitsbeleid. Dat beleid is zeker niet gebaseerd op de cijfers van autofabrikanten.”

Hoe lang gaat dit ‘gesjoemel’ nog door?

„Niet zo lang meer. Bij vrachtwagens die gecertificeerd worden voor Euro 6 is een NOx-praktijktest al verplicht. Die kant gaat het ook op met personenauto’s. Het kost nog even tijd om het in Brussel eens te worden over de procedure. Ergens in 2017 zal de praktijktest ook voor personenauto’s verplicht zijn. Daarmee behoren praktijken zoals nu bij Volkswagen tot het verleden. Tot die tijd blijft er een verschil bestaan tussen de letter en de geest van de wet.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Gesjoemel met emissies wekt geen verbazing

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's