Campagne Aandacht op de weg trapt af
DEN HAAG. Een kwart van de automobilisten leest tijdens het rijden berichten op Facebook of Twitter. Met een overheidscampagne die deze week start, moet dat levensgevaarlijke weggedrag de kop worden ingedrukt. Het AD schreef er vanmorgen over.
De kans op een ongeval is volgens verkeersminister Schultz minstens 25 keer groter wanneer automobilisten achter het stuur naar hun mobieltje kijken. De verkeerscampagne Aandacht op de weg herinnert mensen eraan hun telefoon vóór vertrek op stil te zetten.
„Als je drie seconden op je mobieltje zit te kijken ben je ongeveer een voetbalveld verder”, vertelt Schultz. „Als er dan een incident plaatsvindt en je moet in de remmen, ben je altijd te laat. Met alle gevolgen van dien.” Aan de andere kant snapt de bewindsvrouw dat mensen tegenwoordig erg gehecht zijn aan hun mobieltje. „Hij hoeft dus niet uit, maar zet al die piepjes even uit.”
Tijdens de campagne worden automobilisten onder meer via radio- en televisiespots en mottoborden aangemoedigd hun gedrag te veranderen. Verder zal de politie streng handhaven op het verbod om een smartphone vast te houden tijdens de autorit.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 21 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 21 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's