Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe Espace lijkt wel een rijdende huiskamer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe Espace lijkt wel een rijdende huiskamer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lange tijd concentreerde Renault zich puur op compacte modellen. Met de komst van de Espace wordt zelfs de verwende francofiel in de topklasse aangesproken.

Wie praat over een ruimtewagen denkt aan een Renault, want in meerdere segmenten zette dit Franse merk de toon. Maar auto’s waarvoor het volume het belangrijkste aankoopargument is, liggen niet meer zo in het interesseveld van de moderne automobilist. Vandaar dat Renault de vijfde generatie Espace opschuift naar een cross-over.

Aanvankelijk ontwikkelde Renault de vijfde verschijningsvorm van de Espace op de traditionele manier, maar dat ontwerp werd jaren geleden aan het begin van de crisis afgewezen. De ontwikkelingsafdeling maakte met het model een frisse start en dat leverde de huidige auto op.

Driehoekig zijruitje

De nieuwe Espace komt qua lengte overeen met de oude Grand Espace en heeft een nog langere wielbasis. Tegelijk is de auto lager geworden en heeft een grotere grondspeling. Dat heeft direct effect op de uitstraling en de geboden binnenruimte. De nieuwe Espace toont langgerekt en sierlijk, waarbij het driehoekige zijruitje helemaal vooraan als kenmerkend item behouden is gebleven. De brede grille maakt de auto stoer en de full-led-koplampen in C-vorm zorgen al op grote afstand voor herkenbaarheid.

Een ander kenmerk betreft de enorme wielen. Met chromen accenten worden diverse lijnen van de carrosserie versterkt en krijgt de auto een chique, gedistingeerde uitstraling. De oplopende lijn van de achterste zijruiten plus de vorm van de achterlichten zijn het zoveelste bijzondere detail aan de grootste Franse personenauto van dit moment.

Minder hoogte en een grote bodemvrijheid betekenen minder ruimte in het interieur. In ieder geval als de nieuwe Espace met zijn verlengde voorganger wordt vergeleken. Het bagagevolume varieert van 660 tot 2040 liter (was 3050 liter).

Het neerklappen van de drie tot vijf zitplaatsen achterin gebeurt met een druk op de knop. Alle stoelen kunnen in één beweging plat, maar ook per stuk. Qua beenruimte hebben passagiers niet te klagen. De hoofdruimte is eveneens voldoende, maar wie langere personen achterin wil vervoeren, doet er verstandig aan het glazen dak in de optielijst niet aan te kruisen.

Het dashboard is van een bijzonder ontwerp, met dominant in het midden een enorm scherm van het formaat tablet. Daarop worden vrijwel alle functies van de auto geregeld. Niet alleen de standaard audio-installatie, navigatie en telefonie, maar ook klimaat, afstemming van het onderstel, ambianceverlichting en het automatisch inparkeren. Qua elektronische voorzieningen is de Espace helemaal bij de tijd. Optimaal comfortabel is de massagemogelijkheid in de rugleuning van de voorstoelen. Die hebben een kloek formaat en ondersteunen meer dan uitstekend. Hierdoor komt het gevoel van een rijdende huiskamer weer helemaal terug.

Comfort

Technisch is de Espace een auto van deze tijd. De nieuwe lichtgewicht bodemgroep zorgt voor fors minder gewicht. Daardoor kan Renault volstaan met kleinere motoren. In dit geval een 1,6 liter benzine, die met turbo een vermogen levert van 200 pk. Ook het koppel van 260 Nm verhoogt de feestvreugde. De auto sprint in een keurige 8,5 seconden naar 100 km/u. Het gemiddelde praktijkverbruik komt boven de 1 op 11 uit, niet meer dan modaal.

De meest in het oog springende eigenschap van de nieuwe Espace is het ongekende comfort. Met verschillende instellingen van het onderstel kan de bestuurder zelf kiezen of de auto zacht, normaal of sportief is afgeveerd. Met één druk op de knop kan dit bij wisseling van het wegdek worden aangepast. Daarnaast kan de bestuurder een eigen profiel aanmaken voor een persoonlijke afstemming. Oud Frans comfort blijkt weer helemaal terug, maar wie daar niet van houdt, drukt gewoon op Sport.

De nieuwe Espace kost met benzinemotor 43.990 euro, en daarvoor levert Renault deze complete Dynamique-uitvoering.

>>youtube.com/automediaNL voor een video.


Renault Espace TCe 200 Dynamique

Topsnelheid 215 km/u

Acceleratie 8,5 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 11,2 kilometer

CO2-uitstoot 140 g/km

Aanhanggewicht (geremd) 2000 kg

+

Binnenruimte. Ondanks een kleiner interieurvolume biedt de Espace plaats aan vijf tot zeven personen.

Inrichting. Een bijzondere en fantasievolle interieurinrichting met vergaande elektronische voorzieningen.

Motor. Een compacte benzinemotor, die met turbo meer dan voldoende krachtig is.

-

Glazen dak. Voor wat betreft licht en lucht in het interieur is het glazen dak een prima optie, maar funest voor hoofdruimte achterin.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Nieuwe Espace lijkt wel een rijdende huiskamer

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's