Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De allerbeste auto

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De allerbeste auto

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Internet heeft van alles veranderd – ook het aankoopproces van een andere auto. Voor garagebedrijven én voor consumenten. Vandaag deel 2: een andere auto kopen.

Om de zoveel jaar is het tijd om naar een andere auto uit te zien. Omdat je het huidige exemplaar strak om de paar jaar inruilt, omdat er grote onkosten aan zitten te komen of omdat het model qua mogelijkheden niet meer aansluit bij de gezinssituatie.

De consument anno 1995 had vervolgens een paar mogelijkheden om die perfecte auto te vinden. De gang naar het bekende garage- of dealerbedrijf stond als eerste op het lijstje. Anderen maakten er juist een sport van om zo veel mogelijk aanbieders in de regio te bezoeken. Het was een uitje. Overal voelen, ruiken en proefrijden. Ook de advertenties in de kranten bleken een uitstekende bron bij het vinden van de ware autoliefde.

Inmiddels staat het gros van het aanbod nieuwe en gebruikte auto’s op internet. De officiële merkdealer is bij aankoop van een nieuw exemplaar nog steeds het meest bezochte kanaal. Overigens kan er verschil in prijs bestaan bij de ene of de andere dealer van hetzelfde merk. Dealerbedrijven krijgen van importeurs bonussen als ze meer auto’s verkopen en zo kan het zijn dat de laatste auto’s die nodig zijn om zo’n bonus te halen met extra korting aan de klant worden aangeboden.

Bovendien bestaan er grote verschillen in levertijd. Waar de ene dealer de auto moet bestellen, kan de andere een aantal exemplaren op voorraad hebben. Als men zeer specifiek lakkleuren en opties wil uitzoeken, gaat dat laatste niet op. Dan moet een auto vrijwel altijd afzonderlijk besteld worden.

Om de hoek

Veel consumenten die al jaren bij hetzelfde autobedrijf komen voor aankoop en onderhoud, zullen zich in eerste instantie op dat vertrouwde adres melden. Als zo’n bedrijf de klant graag wil houden, zullen zij zeker bereid zijn naar een auto te zoeken die aan de wensen voldoet. Als professionals kennen zij de markt en de juiste adressen. Natuurlijk willen zij aan de verkoop wat verdienen. Het vertrouwde bedrijf om de hoek geeft de garantie. Dat is een dubbele zekerheid, de vertrouwde garage levert een goede auto met garantie.

Op internet zijn autotrack.nl, autotrader.nl en marktplaats.nl de grootste sites waarop auto’s worden aangeboden. Daarnaast heeft ieder autobedrijf afzonderlijk het aanbod op de eigen site staan. Dat maakt de beschikbaarheid en de prijsstelling zeer inzichtelijk. Tegelijk moet de consument wel even tijd steken in zo’n onlinezoektocht.

Zaken als bouwjaar, uitvoering, opties, kilometerstand en algehele staat van een specifieke auto zijn sterk van invloed op de verkoopprijs. Wie zich richt op één bepaald model of type auto, krijgt een behoorlijk goed beeld van de bijbehorende prijzen. Handig om te weten als uiteindelijk een paar garagebedrijven worden bezocht. Is een bepaalde auto stukken duurder dan vergelijkbare exemplaren, dan is daarvoor een geldige reden of het verschil geeft juist onderhandelingsruimte voor de koper.

Beste deal

Uiteraard kan er bij iedere aanschaf, zeker van een gebruikt exemplaar, worden onderhandeld. Ruilt men geen andere auto in, dan kan de prijs omlaag. Ook de afleverkosten bij gebruikte auto’s zijn in veel gevallen onderhandelbaar. Bovendien kan in dat spel rustig worden gevraagd wat het bedrijf voor dat geld biedt. Apk, een poetsbeurt, een aantal liters brandstof en het overschrijven van het kenteken horen bij de standaard handelingen.

Veel consumenten ervaren het als onplezierig om te gaan onderhandelen over de aanschafprijs van een auto. Daarom is internet gewoon een goede informatiebron om achter een reële prijsstelling van een bepaald autotype te komen. Het loont zeker de moeite om te onderhandelen, helemaal als de koper van plan is voor onderhoud weer gewoon naar de eigen, vertrouwde garage te gaan. Die heeft daar beslist geen bezwaar tegen, omdat veel bedrijven aan onderhoud meer verdienen dan aan verkoop.

Uit een onderzoek van de Bovag werd recent duidelijk dat consumenten minder dan jaren geleden bereid zijn te reizen om een auto voor een paar honderd euro minder te kunnen kopen. En: garagebedrijven houden alles in de computer bij. Is er bij de aanschaf flink onderhandeld en heeft de koper veel korting gekregen, dan zullen kleinigheden in het onderhoud worden doorbelast, terwijl ze anders gratis waren geweest. Wie zich heel trots op de borst klopt vanwege de beste deal die gesloten is, is dus over de gebruiksduur van de auto gerekend nauwelijks tot niet goedkoper uit. Wordt de auto bij een ander bedrijf gekocht dan de garage die het onderhoud gaat verrichten, dan heeft onderhandelen zeker zin.

Keuring

De meeste automobilisten ruilen hun auto in bij het bedrijf waar de volgende auto wordt gekocht. Daarmee is men meteen van alle sores af. Maar er kan ook worden gekozen om de auto zelf te gaan verkopen. Particulieren bieden hun auto’s ook op internet aan. En wie geen bezwaar heeft tegen mailtjes, telefoontjes en mensen aan de deur, die kan wellicht een interessante prijs krijgen. Wat men dan voor de eigen auto moet vragen, dat kan ook weer aan hand van vergelijkbare auto’s op internet worden bepaald. Bovendien zijn er sites die auto’s van particulieren inkopen (wijkopenautos.nl, ANWB autoverkoopservice). Maar in veel gevallen zullen zij de aankoopprijs op een lager niveau houden omdat een intermediair ook geld wil verdienen.

Wie geen verstand van auto’s heeft, maar toch zeker wil zijn van de technische staat van een eventueel andere auto, die kan voor aanschaf een onafhankelijke keuring laten doen. Dat kan op meerdere plekken. Als de verkopende partij akkoord gaat, kan men tijdens de proefrit bij de eigen garage langs gaan. Verder kent de ANWB de aankoopkeuring en –ook interessant– de afloopgarantiekeuring. Ook de Dekra (dekra.nl) is een betrouwbare onafhankelijke keuringsinstantie.

Sommige avonturiers kopen auto’s in het buitenland. Argumenten daarvoor zijn een zeer groot aanbod en auto’s die in andere landen een veel rijkere uitrusting hebben. Alleen biedt een auto uit het buitenland veel minder zekerheid. Auto’s uit Nederland zijn opgenomen in het NAP, de Nationale Auto Pas. Bij ieder garagebezoek en iedere apk wordt daarin de kilometerstand genoteerd. Door de NAP te raadplegen krijgt de nieuwe eigenaar inzicht in het kilometerverloop. Als daar een onregelmatigheid in zit, is men tenminste gewaarschuwd. Buitenlandse auto’s zitten niet in het NAP-register en dan zullen kopers de verkoper op z’n blauwe ogen moeten vertrouwen of op de uitstraling van het garagebedrijf afgaan. Bovendien volgt er nog een hoop rompslomp alvorens de aanschaf op Nederlands kenteken voor de deur staat.

In het algemeen geldt dat de consument die voor langere tijd een goede gebruikte auto zoekt, altijd nog het best terechtkan bij de vertrouwde garage in de buurt.

Dit is het tweede artikel in een tweeluik over auto(ver)kopers anno 2015.


Gebruikte Volvo

Martijn Scholten uit Tilburg heeft zijn gebruikte Volvo V60 via internet gevonden bij een officiële dealer. „Het is overigens niet de dealer die het dichtst bij mij in de buurt zit. Kort na aankoop waren er een paar kleine akkefietjes die moesten worden verholpen. En juist over die afhandeling ben ik als kritische gebruiker zo tevreden dat ik de komende jaren gewoon bij deze dealer blijf voor onderhoud. Ik kreeg gratis een vervangende auto. Om een paar piepjes en kraakjes te verhelpen zijn alle deurrubbers vervangen, is de achterklep opnieuw afgehangen en zelfs de rugleuning van de bestuurdersstel gewisseld. Daar had ik specifiek niet om gevraagd. Zowel voor als na reparatie heeft de werkplaatschef een proefrit met me gemaakt. Kijk, zo hoort het en zo bindt een dealer zijn klanten!”

Betaalbare Dacia
Op zoek naar een betaalbare nieuwe auto kwam Nol Camfferman uit bij Dacia. „Ik moest de verkoper bijna achter z’n bureau vandaan trekken. Bij het horen van de merknaam keek hij of hij water zag branden. Nee, voor een Dacia moest ik op de hoofdvestiging zijn. Daar aangekomen leek er ook weinig belangstelling voor mijn aanwezigheid. Iedereen deed druk. Uiteindelijk kreeg ik wat uitleg. Een kopje koffie kon er niet af. In de offerte via de mail bleken de afleverkosten 300 euro hoger dan in de folder. In de tweede offerte stonden verschillende bedragen voor de brandstof die bij aflevering in de tank zou zitten. Bovendien kon de auto pas eind dit jaar worden geleverd. Nergens in het land stond er eentje op voorraad. Een korte zoektocht op internet bracht me bij een collega-dealer met koffie. Inmiddels staat de auto al voor mijn deur.”

Fraaie Fiat

Claudia Cooijmans uit Baarle-Nassau was op zoek naar een auto voor de winter, en ze bekeek een Fiat Panda die bij een autobedrijf in de straat stond. De auto verbleef al enige tijd in de buitenlucht. „De proefrit was in orde, ik vond de Panda prima rijden. Maar zowel vanbinnen als vanbuiten had de auto veel gebruikssporen. Overtuigd van de Panda zetten we onze zoektocht voort op internet. Zo kwamen we terecht bij een garagebedrijf in Kaatsheuvel. Daar stond een veel fraaiere Panda. Zonder problemen hebben we uitgebreid proefgereden. De koffie stond gereed, de offerte was in orde en een paar dagen later werd de auto keurig afgeleverd. Ik vond het fijn dat er een ongedwongen sfeer was. De verkoper liet ons de ruimte om rustig rond te kijken. Ik gebruik de auto vooral voor korte ritten, mijn zoontje naar school brengen, familiebezoek etc.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

De allerbeste auto

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's