Mode met een missie
Mode kopen die je voor je neus gemaakt ziet worden. Bij Mode met een Missie in Arnhem kan het. En je helpt er vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt mee.
In het knusse atelier achter in de winkel in de Arnhemse modewijk Klarendal zitten twaalf vrouwen achter evenzoveel Pfaffs. Een vrouw stikt de naden van een jurk, een ander bevestigt een detail op een vest. In de winkel hangen stijlvolle jassen, jurken, rokken en broeken in de rekken. „Dit artikel is door mij met zorg gemaakt", staat op het kaartje te lezen dat vastgemaakt is aan elk kledingstuk. „In het atelier van Mode Met een Missie heb ik het naaivak geleerd. Ik ben er trots op dat ik dit nu kan. Hierdoor heb ik weer moed gekregen om nieuwe stappen te zetten in mijn leven."
Het kaartje zegt eigenlijk in een notendop wat de Stichting Mode met een Missie is, verklaart Jacqueline van Lent, een van de initiatiefnemers van het modelabel dat ze tien jaar geleden oprichtte samen met Rietje Compiet. De Arnhemse vrouwen –beiden gek op mode en verdienstelijke naaisters– wilden iets zinvols organiseren voor kwetsbare vrouwen. Als directeur van een crisisopvang zag Compiet dat er voor vrouwen wel hulp was en medicijnen, maar dat het daar verder bij bleef. Van Lent: „Ze hadden niets anders te doen dan sigaretjes roken."
Compiet en Van Lent besloten voor deze vrouwen een naaiatelier op te zetten. Aanvankelijk vormden voornamelijk dak- en thuisloze vrouwen de doelgroep, later kwamen daar ook vrouwen met een verstandelijke beperking en vrouwen zonder status of verblijfsvergunning bij. Het eerste atelier opende de deuren in Arnhem, later volgden Landgraaf, Amersfoort en Nijmegen. De winkel in Arnhem verkoopt de kleding. Van Lent: „We zijn bezig ook in Nijmegen een winkel te openen."
Het atelier zorgt niet louter voor dagbesteding, de mode die de vrouwen er vervaardigen, is kwalitatief goed en ziet er chic uit. „Ons initiatief is bedoeld om de eigenwaarde van vrouwen te versterken. We nemen hen en het werk dus heel serieus", verklaart Van Lent. Daarom krijgen de vrouwen begeleiding van professionele coupeuses en volgen ze eerst een opleiding voor ze aan het echte werk beginnen. „We laten ze eerst een tas maken, waarvoor alle mogelijke technieken nodig zijn. Vervolgens gaan ze sjaals maken, zodat ze leren recht te stikken op kwetsbare stoffen. Daarna volgen de kledingstukken."
Voor het ontwerpen werkt Mode met een Missie samen met jonge, pas afgestudeerde Nederlandse ontwerpers. Zo liet het label collecties ontwerpen door onder meer Claes Iversen en Sjaak Hullekes, inmiddels bekende namen in modeland. „We komen elke collectie weer met iets nieuws, maar we variëren ook op bestaande ontwerpen. We willen onze handtekening zichtbaar houden."
Patronenmaker Sybille maakt in het kantoor boven de winkel de ontwerpen op maat en gradeert de patronen. Ze voorziet de vrouwen op deze manier dagelijks van hun portie werk. Om grote oplagen gaat het niet, vertelt Van Lent. „Wil je iets verdienen aan mode, dan moet je massa maken. Dat doen wij niet. Wij zijn geen productieatelier, maar een modebedrijf." Het gevolg is dat Mode met een Missie voor een deel afhankelijk is van subsidies. „Met meer pop-upverkoop en deelname aan festivals als de Nacht van de Mode genereren we wel steeds meer verkoop, ons doel is toch om zonder subsidie te bestaan."
Vrouwen werken in principe zo’n anderhalf jaar bij Mode Met een Missie. In die tijd hebben ze de fijne kneepjes van het vak geleerd en voldoende arbeidservaring opgedaan om te kunnen doorstromen naar ‘echt’ werk. Er zijn vrouwen in andere ateliers gaan werken. Er zijn er ook die een eigen modelabel hebben opgezet, zoals Nimi Ponnudarai. Onder de naam Woolly Boolly verkoopt zij vesten en sjaals, gebreid door vrouwen in het Andesgebergte en Roemenië.
Met haar mode mikt Mode Met een Missie op vrouwen vanaf dertig jaar. „Ons label staat voor sobere chic", zegt Van Lent. „We gebruiken stoffen van goede kwaliteit. Gelukkig lukt het ons, ondanks ons kleinschalige verbruik, om daaraan te komen. We werken veel met reststoffen. Dat betekent dat de voering van onze jasjes weleens van elkaar verschilt, maar dat geeft elk kledingstuk juist zijn charme." Klanten kunnen dus zomaar op een jasje stuiten dat half uit gordijnstof bestaat.
Elke blouse, rok of jas van Mode met een Missie bevat sowieso een tweedehands detail. Een subtiel verwerkt borduurseltje aan de binnenzijde van de kraag bijvoorbeeld, of een gebruikte knoop aan de mouw, of een inzetje van zachte suede, afkomstig van een tas. „Voor ons zijn die details ook symbolisch", zegt Van Lent. „Want iedereen verdient een tweede kans."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's