Elektrische veerboot in de vaart genomen
Noorwegen heeft ’s werelds eerste elektrische auto- en passagiersveerboot op accu’s in de vaart genomen. Het verbruik per trip bedraagt slechts 150 kWh, ongeveer dezelfde hoeveelheid die een standaardhuishouden in Noorwegen in drie dagen verbruikt.
Twee elektromotoren van 450 kW elk stuwen de 80 meter lange en 20 meter brede veerboot voort. De eigenaar Norled exploiteert de veerverbinding over het Sognefjord, de zeearm ten noorden van de kustplaats Bergen. De volledig elektrische veerboot legt het traject van 6 kilometer over het fjord 34 keer per dag af in pakweg 20 minuten per overtocht.
De Ampere, sinds begin van deze zomer in dienst, kent een laadvermogen van 360 passagiers en 120 voertuigen. Om gewicht te reduceren hebben de scheepsbouwers de boot volledig uit aluminium gemaakt in plaats van staal.
Het gewicht van de Ampere is hiermee –vergeleken met een conventionele veerboot– met circa de helft verminderd, ondanks de 10 ton aan accu’s die aan boord zijn geplaatst. Bijkomend voordeel van het aluminiumgebruik is dat de levensduur van de boot wordt verdubbeld en de onderhoudskosten evenredig verlaagd.
Exploitatie
Siemens heeft het elektrische voortstuwingssysteem en de oplaadstations met lithium-ion-accu’s geleverd aan scheepsbouwer Fjellstrand. De Ampere laadt z’n accu’s op met stroom gewonnen uit waterkracht. Dankzij de voortstuwing met accu’s kan de eigenaar de exploitatiekosten tot 60 procent verlagen.
De introductie van de Norledveerboot wordt gezien als een stap op weg naar het gebruik van uitsluitend emissieloze veerboten lang de Noorse kust. Op ten minste vijftig trajecten kunnen schepen met accu- aandrijving worden ingezet, zo heeft Siemens berekend.
Door het relatief zwakke elektriciteitsnet in de regio hebben Siemens en Norled besloten gebruik te maken van drie accupakketten: één aan boord en één als tussenopslag in elk van beide havens. De oplaadstations bevinden zich in kleine gebouwtjes, ongeveer zo groot als een krantenkiosk. ’s Nachts worden de accu’s op het schip rechtstreeks vanuit het elektriciteitsnet opgeladen.
Vermogen
Het vermogen van elk accupakket komt overeen met de energie van 1600 doorsnee-accu’s uit een auto. Het verbruik van de Norledveerboot bedraagt circa 2 miljoen kWh per jaar. Een conventioneel dieselveer op een vergelijkbaar traject verbruikt minimaal 1 miljoen liter diesel per jaar, met een kooldioxide-uitstoot van 570 ton en een stikstofoxide-uitstoot van 15 ton.
Siemens heeft de elektrische systemen op het schip geïnstalleerd: het besturingssysteem, een energiebeheersysteem en een geïntegreerd waarschuwingssysteem. „Wij zijn er trots op de eerste elektrische veerboot ter wereld in gebruik te hebben”, verklaart technisch directeur Sigvald Breivik van Norled.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 september 2015
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's