Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met ruim zestig ritten per week op Zwitserland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met ruim zestig ritten per week op Zwitserland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was nooit de bedoeling van Dik Methorst (67) uit Scherpenzeel om leiding te geven aan een groot transportbedrijf. Nu rijden er 46 vrachtwagens van Dimetra op Zwitserland. Vooral de keuze om zich te specialiseren in vervoer van en naar het Alpenland bleek een gouden greep. „Die groei is ons gegeven, ik heb er nooit naar gezocht.

Op het eerste gezicht is er op deze doordeweekse dag geen truck te bekennen op het terrein van Dimetra. Alle auto’s zijn weg. Toch blijkt er wel één te staan, weggezet in een hoekje: een al wat oudere Scania met een 25 km-bordje op de grille.

„Die hebben we bewust teruggebracht naar een 25 km-voertuig”, zegt Methorst. „We hebben hier altijd een truck nodig om trailers te kunnen verplaatsen. Maar als we deze niet teruggeschroefd hadden, was hij nu ook op pad geweest. Zo druk is het.”

De deur van de ingebouwde Zwitserse blokhut, die dienstdoet als ontvangstruimte voor klanten, gaat open. Zoon Johan komt binnen. „Pa, kun je deze week een ritje Zwitserland doen?” Methorst denkt even na, vraagt wanneer hij moet vertrekken en knikt dan. „Heb je er wel een auto voor?” vraagt hij voor de zekerheid. „Die huur ik wel bij”, luidt het antwoord, en dicht is de deur weer.

Bijna veertig jaar geleden beginnen Methorst en zijn vrouw het bedrijf Dimetra Holland met één auto. In enkele jaren groeit het bedrijf naar vier trucks en twee charters – ingehuurde vrachtauto’s met chauffeur. Maar in 1988 gaat het mis. Twee grote klanten gaan failliet, waardoor Methorst zich gedwongen ziet de boel te verkopen en met één truck verder te gaan. „Daar reed ik zelf op. Het bedrijf failliet laten gaan wilde ik niet, omdat ik mijn schulden wilde terugbetalen. Dat is, met hulp van de Heere, gelukt.” Methorst zegt dit laatste met nadruk. Hij buigt zich wat voorover. „God is niets aan ons verplicht. Maar ik heb meerdere keren ervaren dat in het houden van Zijn geboden groot loon is.”

De transporteur verhaalt van een grote klant die voor een flink deel van de omzet zorgde en spullen per se op zondag wilde hebben. „Bij een nee was ik hem kwijt, dat wist ik. Toch heb ik kunnen en mogen weigeren. De klant ging, en dat deed pijn. Maar binnen twee weken had ik er een nieuwe klant voor terug, voor 600.000 gulden per jaar. Daar word je stil van.”

Dimetra vervoert stukgoederen van en naar Zwitserland. Planten, kaas, medicijnen, machines, chocolade, computers; elke week gaat het om 60 tot 65 ritten. „We streven 48 uursservice na. Waar je ook zit in Zwitserland, binnen die tijd worden de goederen afgeleverd.” Om deze garantie te kunnen geven, werkt Dimetra met een tussenstation halverwege Duitsland. „Het is een soort estafettesysteem. Auto’s vanuit Nederland wisselen daar van oplegger met onze vrachtwagens vanuit Zwitserland. Duitse en Nederlandse chauffeurs staan klaar om de trailer verder mee te nemen naar de Zwitserse grens om de goederen in te klaren. Omdat we werken met een eigen douane-expediteur hoeven we geen uren te wachten bij de grens.”

Op deze manier maakt Dimetra het ook mogelijk om goederen op maandagmorgen te leveren, zonder dat de zondagsrust in het geding komt. „De locatie van het koppelstation in Duitsland is zo gekozen dat chauffeurs geen problemen krijgen met hun rijtijden”, legt Methorst uit.

Zwitserland is een prachtig, maar ook lastig land voor goederenvervoer. Vooral de wegentol kost het bedrijf veel. „De meer dan duizend klanten die we hebben, plannen we zo efficiënt mogelijk in om zo weinig kilometers in Zwitserland te hoeven maken. In Duitsland kost een kilometer 15,5 cent aan tol, in Zwitserland is dat 91 cent.” Een andere kostenpost is brandstof. Per jaar gaat er zo’n 2 miljoen liter diesel door. Bij 1 cent meer of minder per liter gaat het al snel om 20.000 euro.

De 52 chauffeurs die Dimetra in dienst heeft, zijn allemaal gediplomeerd en Nederlands of Duits van komaf. Goedkope Oost-Europese chauffeurs zijn hier niet te vinden, zegt Methorst. „Wij zorgen ervoor dat een vaste groep chauffeurs op het binnenland rijdt en een vaste groep op Zwitserland. Dat geeft rust, omdat onze mannen de specifieke wensen van de klant kennen.”

Voor een goedkoop ritje moet je sowieso niet bij Dimetra zijn, stelt de eigenaar. Het bedrijf werkt met vaste tarieven, gebaseerd op de kosten die het Zwitserse vervoer meebrengt. „Er moet weleens nee worden gezegd wanneer er te weinig voor een vracht wordt betaald.”

En zo staat er een gezond familiebedrijf. „Mijn vorig jaar overleden vrouw is me altijd tot grote steun geweest en heeft vanaf het begin de boekhouding gedaan. Mijn zoon Johan en schoonzoon Jan met hun vrouwen en al het personeel dragen elke dag nog bij aan wat het nu is. Al met al hoop ik volgend jaar een mooi bedrijf over te dragen. Dat is een zegen.”

>>digibron.nl/dezaak


Bedrijfsgegevens

Bedrijf: Dimetra Holland (Dimetra staat voor Dik Methorst Transport)

Waar: Scherpenzeel

Sinds: 1976

Activiteit: transport van en naar Zwitserland

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Met ruim zestig ritten per week op Zwitserland

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's