Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rijdende drone om pakketjes te bezorgen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rijdende drone om pakketjes te bezorgen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De plannen van de Amerikaanse internetwinkel Amazon om vliegende drones in te zetten voor de pakketbezorging staan al enige tijd ter discussie. Er zitten nogal wat juridische haken en ogen aan. De Israëlische student Kobi Shikar bedacht voor zijn examenopdracht een alternatief: een rijdende transportdrone, de Transwheel.

Volgens de ontwerper heeft de Transwheel een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van zijn vliegende soortgenoten. „De Transwheel is veelzijdiger. Kun je met een luchtdrone een pakket van hooguit 25 kilogram vervoeren, de mogelijkheden met de rijdende transportdrone zijn bijna onbeperkt. Of het nu een klein doosje is of een complete zeecontainer, alles kun je met de Transwheel vervoeren.”

Voor het vervoer van een container moet je natuurlijk wel „een zwerm aan Transwheels” inzetten, aldus Shikar. „Elke transportdrone opereert zelfstandig én als onderdeel van een logistiek netwerk waarbij hij communiceert met één centraal logistiek centrum. Wanneer er een groot pakket vervoerd moet worden, laat het logistiek centrum meerdere Transwheels tegelijk in actie komen.”

Shikar is ervan overtuigd dat zijn concept de wereld van de pakketbezorging op z’n kop kan zetten. „Het is een 24 uurs logistiek systeem waarbij de Transwheel een groot deel van het huidige transportwagenpark op de weg kan vervangen.”

Op het eerste gezicht lijkt de Transwheel op één wiel te rijden. In werkelijkheid zijn er twee 65 centimeter grote wielen strak naast elkaar geplaatst en houdt het voertuig zich in evenwicht door middel van een keur aan elektronica en gyroscopen. Binnen in het dubbele wiel plaatste Shikar de motor, de besturingselektronica en de batterij. Zodra de Transwheel opdracht krijgt een pakket te vervoeren, pakken twee robotarmen aan weerszijden van het dubbele wiel het pakket beet en zetten dit boven op het laadplateau boven het wiel. Door middel van gps vindt het apparaat zijn weg door het verkeer en krijgt de ontvanger een berichtje als zijn pakket in de buurt is. De robotarmen zorgen er vervolgens voor dat het pakket wordt afgeleverd, maar pas nadat de ontvanger is geïdentificeerd door middel van gezichtsherkenning.

Volgens Shikar kan de Transwheel zich prima mengen in het drukke stadsverkeer. „Camera’s aan de voorkant van het voertuig registreren elk obstakel. Bovendien is de Transwheel goed zichtbaar door de ledverlichting aan voor- en achterkant. En je hoeft niet bang te zijn dat de transportdrone midden op de weg stil komt te staan met een lege batterij, want hij zoekt zelf tijdig een oplaadstation.”

De plannen voor de vliegende transportdrones liggen al jaren op tafel, en ook de Transwheel zal niet van vandaag op morgen in het straatbeeld verschijnen. Shikar is op zoek naar bedrijven en investeerders om zijn concept verder uit te werken. Want hij heeft nog een paar belangrijke hobbels te nemen. Het voorkomen van pakketdiefstal bijvoorbeeld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Rijdende drone om pakketjes te bezorgen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 september 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's