À Brakel helpt gesprek over Edwards verder
MELBOURNE. Opnieuw een Nederlands doorkijkje tijdens de Edwardsconferentie. De in Nederland geboren prof. A. C. Neele liet ons delen in een archiefontdekking in het Zuid-Afrikaanse Lesotho. Hij vond daar een dogmatiek van de Franse zendeling Adolphe Mabille (1836-1894) waarin grote delen aan Edwards werk The History of Redemption zijn ontleend.
Nader onderzoek leverde hem op dat dit werk van Edwards oorspronkelijk was bedoeld om de ingezonken kerk van Amerika tot nieuw leven te brengen, maar vooral in het ontwakende zendingsbewustzijn in Europa een belangrijke functie had. Het werd niet alleen in het Nederlands vertaald (nog voor de publicatie in Amerika), maar ook in het Duits en Frans. Mabille gebruikte het ook om een catechisatieboekje te ontwerpen naar de structuur van Edwards’ werk. Dit betekent dat alle theologische thema’s in een historisch verband worden geplaatst en dat de historische gegevens van de Schrift ook een belangrijke plaats krijgen. Het leverde een interessante discussie op of deze methode van Edwards geheel nieuw was of niet. Het was geen discussie dat dit betekent dat Edwards’ werk een grote religieuze invloed in het land van Lesotho heeft uitgeoefend.
Edwardskenner prof. Sweeney (getrouwd met een Nederlandse vrouw) sprak over de manier waarop Edwards de Schrift verstond en vertolkte. Edwards was als geen ander op de hoogte van de historische achtergronden van de Bijbel, maar toch benaderde hij de Schrift geestelijk en theologisch. Deze indrukwekkende lezing liep uit op een persoonlijk getuigenis van de spreker. Vandaag vinden wij Edwards’ exegese vaak niet wetenschappelijk genoeg, maar het gevaar is dat we op deze manier de Bijbel als Gods Woord verliezen. Op zo’n moment blijkt dat de deelnemers Edwards niet alleen uit academische interesse bestuderen, maar ook uit een geestelijke verbondenheid met hem. Dan blijkt ook dat Edwards in onze cultuur velen weet aan te spreken.
Prof. G. R. McDermott uit de VS sloot bij het Schriftverstaan van Edwards aan door zijn presentatie van Edwards’ interpretatie van de toekomst van Israël. Terwijl Edwards de kerk op een geestelijke manier als het nieuwe Israël zag, was hij er nochtans van overtuigd dat de toekomst voor Israël en het land Kanaän niet geestelijk geduid kon worden, maar letterlijk en historisch moet worden uitgelegd. We vroegen ons als deelnemers af of er in deze benadering geen interne spanning of zelfs tegenstrijdigheid zit. De benadering van Wilhelmus à Brakel in zijn ”Redelijke Godsdienst” hielp ons een stapje verder. Hier bleek dat de recente Engelse vertaling van dit werk breed verspreid is en wordt gewaardeerd.
Zoals gebruikelijk waren er parallelsessies waarin onderzoekers de resultaten van hun onderzoek presenteren. Er was ook een presentatie van een boek over de oecumenische Edwards. Onder Edwardsonderzoekers leeft de gedachte dat deze theoloog mensen uit verschillende tradities kan aanspreken. Beter is het om de proef op de som te nemen en deze mensen zelf te vragen hoe zij Edwards lezen. Zo heeft een lutherse theoloog geschreven over Edwards’ benadering van de wil terwijl een oosters-orthodoxe theoloog zich rekenschap heeft gegeven van Edwards’ opvatting over de eenheid met God.
Het is wel schrijnend dat ik een- en andermaal werd bevraagd op de geestelijke situatie in Nederland. Hoe het toch mogelijk is dat een land dat zo’n rijke gereformeerde traditie heeft als eerste het homohuwelijk heeft gewettigd. Zo is een bezoek aan Melbourne niet alleen theologisch opscherpend, maar ook geestelijk verootmoedigend.
Prof. dr. W. van Vlastuin bezocht deze week in Melbourne, Australië, een conferentie over Jonathan Edwards. Vandaag het laatste verslag.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 2015
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 2015
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's