Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opgemerkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opgemerkt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Antisemitisme

Wanneer we letten op de Bijbelheiligen David, Elia en Paulus, blijkt dat zij mensen van gelijke bewegingen waren als wij. Ook hun levensgeschiedenissen getuigen van donkere perioden. Het waren evengoed mensen die van genade moesten (leren!) leven. Ook zij hadden tot het einde van hun leven strijd te voeren tegen hun oude mens, de wereld en de boze.

Wanneer Luther nu eens niet dat gewraakte boekje over de Joden had geschreven (RD 3-8), was er misschien reden geweest om hem bij de komende Reformatieherdenking te presenteren als een voorbeeldige heilige. Van jongs af worstelde hij immers met zijn zonden en al jong wijdde hij zichzelf geheel aan de kerk. En hoe heeft hij het Evangelie van Gods liefde en genade weten te verkondigen? Bovendien wilde hij een tijd lang ook de Joden liefdevol tegemoet treden. Maar toch schrijft Luther op latere leeftijd een boekje waarvan de inhoud zo indruist tegen wat het Evangelie ons leert. Daar wordt bijna iedereen, in het bijzonder ook degenen die Luther ook nu nog weten te waarderen, stil van.

Toch heeft Luther ons, ondanks zijn missers, nog veel te zeggen. Een aanrader is wat hij schreef over de goede Herder. De waarschuwingen daarin komen voort uit zijn opmerkzame luisteren naar Gods Woord. Vanwege dat goed willen en goed kunnen luisteren naar Gods Woord valt er ook voor mensen van onze tijd van hem nog steeds erg veel te leren.

Anthony Janse

Barneveld

Geweld

Met belangstelling lees ik altijd het commentaar. In het commentaar over ”Religieus terrorisme” (RD 3-8) wordt gesteld dat „ieder geweld dat gebruikt wordt door een andere instantie dan de overheid –zelfverdediging uitgezonderd– onwettig is.” Bij dezen de vraag aan de redactie: waar kunnen overheden zich Bijbels gezien op beroepen om desnoods alle vormen van geweld te gebruiken? Of hebben zij een vrijbrief of een goddelijke oorkonde ontvangen waarin staat dat zij anderen mogen dwingen met harde hand? Overheden zouden het zwaard niet tevergeefs dragen, maar dat wijst toch niet op de legalisering van geweld tegen burgers in welke vorm dan ook?

Het gebruik van geweld begon bij Kaïn. Daarmee volgden 6000 jaar geschiedenis vol geweld en oorlogen. Er is ook een positieve vorm van geweld, namelijk om het Koninkrijk der hemelen met geweld te nemen (zie Matth. 11:12). Dat is zeer aan te bevelen.

P. F. van der Meer sr. Kootwijkerbroek

Bijbels geluid

Ds. W. Visscher strelt dat christenen wakker moeten worden en in hun seculiere omgeving een Bijbels geluid moeten laten horen (RD 7-8). Hij vindt dat men er zich makkelijk van afmaakt. De onderwijsvrijheid wordt ingeperkt; de scholen reageren echter nauwelijks.

Ik vind dit alles wat makkelijk gezegd. De gewone man kan bij ingrijpende wijzigingen namelijk weinig doen. We leven in een wereld die steeds onkerkelijker wordt. Een wereld waarin de meerderheid beslist.

Ds. Visscher roept de kerk verder op om wakker te worden. We zouden als kerken bijvoorbeeld wekelijks een bidstond moeten houden en als gemeente een evangelist aanstellen. Hier ben ik het mee eens. Als we als kerk constateren dat het kerkbezoek in Nederland minder wordt en de samenleving met God geen rekening meer wenst te houden, dan kunnen kerken besluiten om hierop te reageren. Dan mag de kerk daar niet aan voorbijgaan.

Het beleggen van bidstonden is een goed middel. In 1857 begon een gemeente in New York met wekelijkse gebedssamenkomsten. Men bad vurig en verootmoedigde zich voor God. De belangstelling werd elke week groter. Het initiatief breidde zich verder uit naar andere kerken en andere plaatsen. Het resultaat was dat honderdduizenden mensen in Amerika binnen enkele jaren tot geloof kwamen. Ook in andere landen hebben dergelijke opwekkingen plaatsgevonden.

Laten ook onze kerken het initiatief nemen voor gebedssamenkomsten. Geef leden de gelegenheid dergelijke bijeenkomsten in het kerkgebouw te beleggen. Stimuleer dit en stel dit open voor iedereen. Dan doet men daadwerkelijk iets tegen de toenemende ontkerkelijking. Dan laat men echt een Bijbels geluid horen. De Heere zegt: „Wie zijn weg wel aanstelt, die zal Ik Mijn heil doen zien.”

Ing. C. M. Uijl

Sommelsdijk

Bijbels geluid (II)

Met instemming heb ik na mijn vakantie het artikel gelezen waarin werd opgeroepen om het Bijbelse geluid in een seculiere omgeving te laten horen (RD 7-8). Het hield me bezig. De dag na terugkomst deed ik boodschappen in enkele naburige supermarkten. Dan wordt je meteen geconfronteerd met de werkelijkheid: tal van mensen die de enige ware God niet kennen.

Hoe is mijn houding tijdens het boodschappen doen? Contactloos, of juist vriendelijk en behulpzaam. Veilig binnen of vrijmoedig naar buiten? Zijn we begaan met het eeuwig zielenheil van onze seculiere medemens? Ging het bijvoorbeeld tijdens de Tour de France echt om de zondagsheiliging, of dat ik niet naar de kerk kon in mijn prachtige kleding en met mijn mooie auto? Gaat het ons in ons hele leven om de eer van God, of blijven we zelfbedoelers? Ben ik daadwerkelijk getuige van de Bijbelse boodschap? Gaat er van mijn houding, handel en wandel, zeven dagen per week, werfkracht uit?

De misstanden die in onze tijd voorkomen, roepen om activiteit. Geen onheilig activisme, maar werk in de binnenkamer. Zelf dacht ik aan het schrijven van een boekje of een nadere, praktijkgerichte artikelenserie. Maar ook aan de mogelijkheid van het oprichten van een breed platform met een duidelijke doelstelling en werkwijze.

De hand aan de ploeg! Vanuit Schrift en belijdenis. De zaak des Konings heeft haast.

T.W. Kruithof

Nieuw-Lekkerland

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Opgemerkt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's