Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wielen met verende spaken voor rolstoel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wielen met verende spaken voor rolstoel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het wiel. Misschien wel de meest ingrijpende uitvinding aller tijden. De basis is al eeuwenlang gelijk, maar steeds staat er toch weer een uitvinder op die zegt dat hij het wiel opnieuw heeft uitgevonden.

Een van hen is de Brit Sam Pearce. Hij durft het aan om de spaken in het wiel van een fiets of rolstoel te vervangen door drie veren, waardoor de rit ook op hobbelachtig terrein comfortabel blijft.

Een beetje fiets heeft op het gebied van vering best het een en ander te bieden. Maar wie weleens met een flinke vaart een stoeprandje heeft genomen –en dat zonder het stuur op te tillen– weet dat je dan een flinke klap krijgt. Pearce: „Als het wiel de trottoirband onder een verkeerde hoek raakt, werkt de vering niet meer. Ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn om de vering in het wiel zelf onder te brengen.”

Het resultaat is het Loopwheel, een wiel met drie veren van koolstofcomposiet, duurzaam materiaal dat tegen een stootje kan. Ze zijn bevestigd aan de velg en ‘deuken’ bij extra belasting in, bijvoorbeeld als het wiel over een hobbel gaat of tegen een stoeprand aankomt. De veer aan de andere kant van het wiel, die op dat moment geen grote krachten heeft te weerstaan, rekt juist een beetje uit. Deze manier van de klap opvangen werkt altijd, of de dreun nu aan de voorkant of aan de onderkant van het wiel terechtkomt.

Twee jaar geleden heeft Pearce zijn eerste Loopwheels op de markt gebracht. In het formaat 20 inch, speciaal bedoeld voor vouwfietsen. Niet zonder reden, want bij dit aan populariteit winnende vervoermiddel laat de vering vaak te wensen over.

Eerder dit jaar kwam Pearce met een vervolg: Loopwheels voor rolstoelgebruikers, vooral voor degenen die aardig mobiel zijn en onregelmatig terrein niet schuwen. Onder een onregelmatig oppervlak verstaat Pearce een grasveld, een helling en steenachtig terrein. Desnoods alle drie tegelijk.

Een Loopwheel is een paar honderd gram zwaarder dan een traditioneel rolstoelwiel, maar maakt desondanks het voortbewegen en manoeuvreren gemakkelijker, stelt Pearce. „En de vering zit al in het wiel, dat scheelt weer gewicht.”

Een set rolstoelwielen kost een kleine 1000 euro. Dat is veel geld voor een product dat zich in de praktijk nog moet bewijzen. Wat wel helpt, is dat Pearce al heel wat ervaring heeft opgebouwd met zijn vouwfietsen.

Uiterlijk lijkt een Loopwheel voor een rolstoel een exacte kopie van het vouwfietswiel, maar dan wat groter. In werkelijkheid is er meer verschil. De vering in het rolstoelwiel is bijvoorbeeld veel stijver.

Nu de ondernemende Brit heeft bewezen dat zijn uitvinding tegen een stootje kan, gaat hij zijn aandacht richten op mountainbikes. Het Loopwheel voor fietsen op ruig terrein is nog in de testfase en komt naar verwachting in 2017 op de markt.

>>loopwheels.com

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Wielen met verende spaken voor rolstoel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's