Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Trajectcontrole op A2 melkkoe van overheid”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Trajectcontrole op A2 melkkoe van overheid”

Eén automobilist per minuut op de bon

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM (ANP). De trajectcontroles op de A2 bij Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen hebben vorig jaar 48 miljoen euro aan boetes opgeleverd vanwege snelheidsovertredingen. Dat is bijna een derde (31 procent) van alle snelheidsboetes op de snelwegen.

Daarmee is het traject Utrecht-Amsterdam drie jaar na invoering van de nieuwe controles nog steeds de melkkoe van de overheid, concludeerde de Volkskrant vanmorgen op basis van opgevraagde cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Bij Vinkeveen/Baambrugge werden vorig jaar ruim een half miljoen automobilisten beboet, een gemiddelde van ongeveer een automobilist per minuut. In totaal kregen op het traject Utrecht-Amsterdam bijna 1 miljoen automobilisten in 2014 een boete voor te hard rijden.

Mensen lijken na drie jaar nog steeds niet beter op te letten. De ANWB stelt dat er veel klachten binnenkomen over het stuk weg omdat de maximumsnelheden variëren en de weg door zijn breedte uitnodigt tot hard rijden.

Volgens voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee heeft de overheid er „een zooitje van gemaakt” op het drukste stuk snelweg van Nederland. „Er zijn ook automobilisten die op de hele A2 ’s nachts 100 blijven rijden omdat ze een boete vrezen.” Veilig Verkeer Nederland spreekt van een „cryptische” wegindeling.

Het openbaar ministerie en Rijkswaterstaat vinden de situatie echter helder genoeg. Zo staan er elke kilometer van de A2 hectometerbordjes met een snelheidsaanduiding en heeft Rijkswaterstaat meerdere waarschuwingsborden voor de trajectcontrole geplaatst, waaronder een groot bord met ”Dag en nacht 100”.

Eerder dit jaar werd bekend dat een aantal trajectcontroles uitstaat doordat de vervanging van verouderde systemen vertraagd is. De controles op de A10 (Amsterdam) en de A13 (Overschie) zijn vorig jaar mei weer ingeschakeld en in mei gebeurde dat in de Westerscheldetunnel. Daarnaast zijn controles actief op de A4 (Zoeterwoude-Leidschendam), A10 (Coentunnel-Nieuwe Meer), A12 (Prins Clausplein-Den Haag) en A58 (Bergen op Zoom-Roosendaal). De camera’s op de A12 bij Utrecht worden volgend jaar weer in gebruik gesteld. De controles op de A12 (Woerden) en op de Zeelandbrug verdwijnen.

Uit de CJIB-cijfers komt verder naar voren dat jaarlijks ongeveer een half miljard euro wordt geïnd met boetes voor te hard rijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

„Trajectcontrole op A2 melkkoe van overheid”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's