Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Hete’ koffer krijgt op Schiphol voorrang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Hete’ koffer krijgt op Schiphol voorrang

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schiphol draait op volle toeren. Vakantiegangers en zakenreizigers vliegen naar alle hoeken van de wereld. Met bagage. Vijf regisseurs volgen nauwgezet de stroom koffers op de luchthaven: 120.000 op een rustige dag, 180.000 op de drukste dag. Zogenaamde hete koffers, warme koffers, koude koffers.

Met een vaart van 36 kilometer per uur flitst een blauwe koffer in een geel transportbakje over de rode transportlijn voorbij. De tijd dringt. Vlucht KL605 naar San Francisco (VS) staat in de startblokken. Passagier Piet vertrekt graag mét koffer.

De vijfde luchthaven van Europa verwerkt zo’n 55 miljoen passagiers en 50 miljoen stuks bagage per jaar. Pakweg 40 procent is afkomstig van overstappende passagiers. Schiphol verwerkt al deze koffers en tassen in vier bagagekelders met een oppervlakte van zestien voetbalvelden.

Het bagageafhandelingssysteem –totale lengte maar liefst 30 kilometer– zorgt voor het transport van de koffers en tassen op de luchthaven. Op het juiste moment naar de juiste plaats.

De plattegrond van het bagagesysteem oogt als het metronetwerk van een grote stad. Rode lijnen, blauwe lijnen, zwarte lijnen. Een ‘koffersnelweg’ verbindt de vier bagagehallen met elkaar. Tassen en koffers flitsen op hoge snelheid voorbij. „Elke lijn is dubbel uitgevoerd”, legt operationeel manager bagage Stefan Kaas uit. „Valt de ene uit, dan stappen we over op de andere.” Schiphol screent elke koffer automatisch tijdens het transport. Vanuit regiekamer ”0539” houden vijf Schipholmedewerkers het complete bagageafhandelingssysteem in de gaten. Elke werkplek is voorzien van acht beeldschermen. Eén monitor biedt met zestien camerabeelden een kijkje in de kelder. „Elke koffer telt”, meldt de monitor.

Sharon van de Wetering (24) zit vandaag op bagagekelder Zuid. „Leuk werk. Bij een storing kun je koffers redden door het systeem te beïnvloeden.” Bij ernstige calamiteiten loopt de spanning in de controlekamer licht op. „Erg stressen is het niet. We hebben voor elke storing een noodscenario klaarliggen.”

Schiphol kent drie soorten bagage: zogeheten hete, warme en koude. Een hete koffer moet binnen 30 minuten vertrekken, een warme tussen de 30 en de 45 minuten, een koude pas na 45 minuten.

Transferreizigers moeten soms enkele uren wachten op hun vervolgvlucht. Schiphol slaat hun bagage dan op in een van de vier ‘kofferhotels’. Vlak voor vertrek pakt een mobiele kraan de koffer uit de hoge stellingen en zet ’m op de band. Het transportsysteem stuurt de bagage automatisch richting vliegtuig. Dankzij de streepjescode op de kofferlabel.

Van de Wetering krijgt een oproep. „VT-4 van robot 1 kan gestart worden”, meldt een monteur. „VT-4 van robot 1 kan gestart worden.” Ze glimlacht. „We herhalen een boodschap altijd om misverstanden te voorkomen.”

Schiphol werkt in sorteerhal Zuid volledig geautomatiseerd. Een robot knikt, buigt en draait, grist een koffer van een band en deponeert ’m voorzichtig op een bagagewagen. „Met deze robots kan één medewerker in z’n eentje een heel vliegtuig beladen.”

Dit is het zevende deel in een serie artikelen over controlekamers. Vandaag de regiekamer van de bagageafhandeling op de luchthaven Schiphol. Volgende week de controlekamer van de composteringsinstallatie van Attero in Wijster.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

‘Hete’ koffer krijgt op Schiphol voorrang

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's