Brugklasser kwetsbaar in het verkeer
RAALTE. De scholen beginnen weer en dat is voor Veilig Verkeer Nederland (VVN) reden om aandacht te vragen voor de kwetsbaarheid van kinderen in het verkeer. Vooral brugklassers lopen risico als zij op pad gaan.
Brugklassers moeten vaak verder fietsen dan toen ze nog naar de basisschool gingen. Bovendien kennen ze de route nog niet zo goed. Ook hebben ze een zware tas, waardoor ze minder goed in balans zijn, aldus een woordvoerster van VVN.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) stelde eerder al dat het aannemelijk is dat er een relatie bestaat tussen de start van het schoolseizoen en verkeersveiligheid. Vooral in september is onder 12-jarigen het aantal slachtoffers aanmerkelijk hoger dan in andere maanden en andere leeftijdsgroepen, kwam naar voren uit onderzoek over de periode 1993-2009.In de campagne over het begin van de scholen, die dit jaar in Raalte van start gaat, wijst VVN weggebruikers erop dat kinderen geestelijk en lichamelijk nog in ontwikkeling zijn. Kinderen doen bijvoorbeeld onverwachte dingen en hebben een beperkt besef van gevaar. Jonge kinderen hebben moeite met het inschatten van afstand en snelheid. Pas vanaf tien jaar kunnen kinderen goed in een rechte lijn fietsen, zonder slingeren achteromkijken en hun hand uitsteken.
VVN ziet graag dat kinderen naar school lopen of fietsen. Dit levert de kinderen de broodnodige verkeerservaring op, voorkomt verkeerschaos rondom school en is ook nog eens gezond. Met de actie ”De scholen zijn weer begonnen” maakt VVN extra alert op scholieren in het verkeer.
„Ouders brengen hun kinderen steeds vaker met de auto naar school”, benadrukte Janneke van Kley van de Fietsersbond vanmorgen in De Telegraaf. „Als kinderen naar de middelbare school gaan, moeten ze het zelf doen. Maar dan hebben ze te weinig ervaring.” Volgens Van Kley vinden veel ouders het wel prima om hun kind naar school te rijden. „Het weer is ook een veelgehoord argument om de auto te pakken, en sommige ouders vinden de verkeerssituatie rondom school onveilig. Maar als meer kinderen op de fiets naar school worden gebracht, lost dat probleem zich ook vanzelf op. Daarnaast is het aan de gemeenten en scholen om een veilige fietsomgeving te creëren voor leerlingen.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 17 augustus 2015
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 17 augustus 2015
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's