Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een zwak voor passagiers van Beter-uit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een zwak voor passagiers van Beter-uit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij was matroos, werd stuurman, is nu kapitein. Pascal de Bruin –„ik ben van onderaf begonnen– leeft van april tot oktober, het vaarseizoen, op het passagiersschip De Horizon, waar ook Beter-uit gebruik van maakt. „Samen met de cruisemanager ben ik eigenaar van het schip. Dat is best bijzonder. Ik ken in de cruisewereld maar een stuk of tien kapiteins met een eigen schip. Meestal zijn de schepen eigendom van een reisorganisatie of touroperator.

De Horizon is 80 meter lang, heeft 4 dekken, een salon, een restaurant en 29 hutten, die plaats bieden aan maximaal 99 passagiers. In de buik van het schip grommen twee motoren van 600 pk. Acht tanks vervoeren 100.000 liter water: vier tanks voor schoon water, vier voor gebruikt.

De Bruin (42) is verknocht aan z’n vak. „Varen is afwisselend, geeft een vrij gevoel. Het contact met de passagiers is boeiend. Veel mensen komen kijken in de stuurhut, maken een praatje. Sommigen zie ik elk jaar terug. Die zeggen: We zijn weer thuis.”

Moeilijk, het besturen van zo’n cruiseschip? „Ieder z’n vak”, reageert De Bruin bescheiden, terwijl hij een kleine hendel beweegt. Hij lacht: „Dit is alles. Hiermee bestuur ik het schip. Geen groot wiel om aan te draaien. Dat is verleden tijd.” Soms knijpt de kapitein ’m even. „In Zwolle hadden we een ligplaats die maar net groot genoeg was voor dit schip. En om de haven uit te komen, moest ik de nodige stuurmanskunsten uithalen. We passseerden bruggen waar De Horizon maar net doorheen kon.”

Het runnen van een passagiersschip is als een bedrijf leiden, zegt De Bruin. „Ik doe het nautische deel, de cruisemanager de hotelzaken. Er moet veel geregeld worden: het vaarschema, de ligplaatsen, de catering, het personeel. De logistiek is een ingewikkeld verhaal.”

De kapitein krijgt allerlei groepen aan boord. Voor passagiers van reisorganisatie Beter-uit heeft hij een zwak. „Het zijn rustige, gezellige en gemoedelijke mensen. Ze komen om te genieten. Zo’n groep is één grote familie. ’s Avonds om een uur of twaalf ligt iedereen in bed. Bij andere groepen begint de avond dan pas. De muziek gaat aan en de mensen gaan dansen.”

Eén avond per week is De Bruin thuis, in Rotterdam, bij zijn vriendin en zoontje. „Op woensdag wisselen de reisgroepen en kan ik een poosje van boord. Soms, als we in de buurt van Rotterdam zijn, draaien we de rollen om en komen ze bij mij aan boord. Buiten het vaarseizoen ben ik veel meer thuis. Dan ligt het schip in de haven en doe ik onderhoudswerk.”

De Bruin is zuinig op z’n schip. „Elk jaar probeer ik iets te vernieuwen, van de airco tot de vloerbedekking, en van de motoren tot de stoelen in de salon. Soms merken passagiers er weinig van, soms veel. Maar het kost altijd geld.”

Dit is het vijfde deel in een serie portretten van mensen die in juli een bootreis door Nederland maakten met Beter-uit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Een zwak voor passagiers van Beter-uit

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's