Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe wet voor moslims

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe wet voor moslims

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een paar jaar terug was de Afrikaanse Moestafa nog moslimleraar, met een lang wit gewaad, een hoofddeksel en een flinke baard. Maar na een droom over Jezus werd hij Zijn volgeling. Door Moestafas bediening zijn veel andere moslims christen geworden. Hij heeft twee geheimen: zijn leven is ten goede veranderd en hij houdt van de mensen.

Moestafa is een van de vele Afrikaanse ex-moslims die aan het woord komen in het boek ”Ismael komt thuis. Gods grote werk onder moslims in Afrika”. Hoewel, aan het woord komen... De lezer krijgt hun verhaal te horen via tolken en vervolgens via schrijver Jerry Trousdale. Dat is een van de zwakke punten van het boek.

Trousdale, werkzaam bij de Amerikaanse christelijke hulpverleningsorganisatie Cityteam, verzet zich tegen massaevangelisatie waarbij zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen een keuze voor Jezus moeten maken. Zijn advies voor werkers onder moslims is: richt je op een paar mensen en bereik er velen. Heb moslims lief door bij hen te gaan wonen. Neem de tijd voor de uitleg van de Bijbel: begin bij het scheppingsverhaal, en niet direct bij Christus. Het gaat Trousdale niet om ”zieltjes winnen”, maar om mensen echte discipelen van Jezus te maken. Deze manier van evangeliseren kost veel tijd, maar doet recht aan de moslimcultuur.

Een ander goed, Bijbels advies dat hij geeft, is: ga op zoek naar een „man van vrede” (Mattheüs 10:11-15). Dat is iemand die door God al is voorbereid om het Evangelie te ontvangen. Soms zijn dat mensen die teleurgesteld zijn in de islam. Zij staan meer open voor het Evangelie dan anderen.

Aansprekend in dit boek is dat het benadrukt dat zending, vooral onder moslims, niet in de eerste plaats een kwestie is van projecten of programma’s, maar een geestelijk werk van bidden en vasten. Veel voorbeelden in het boek laten zien dat mede door het volhardende gebed van christenen de meest vijandige imams tot inkeer kunnen komen.

Geheimzinnig

Mijn waardering voor deze punten neemt niet weg dat ik moeite heb met het boek. Dit betreft niet alleen de kwaliteit van de vertaling (in bijvoorbeeld „er zijn dramatische transformaties gerapporteerd” en het werkwoord „discipelen”, schemert het Engels door). Ik heb vooral inhoudelijk bezwaren. Wat mij allereerst opviel, is de vaagheid waarin het boek gehuld is. Om de identiteit van betrokken ex-moslims te beschermen, zijn hun namen en de details van hun verhalen veranderd. Ook de drie personen die de schrijver hebben geholpen bij het samenstellen van het boek zijn anoniem.

Bijna alle personen die aan het woord komen, zijn via een tolk geïnterviewd of spraken Engels als tweede of derde taal. Daardoor zweeft het boek voor je gevoel ergens boven de dagelijkse realiteit. Het is onwaarschijnlijk dat de bekering van honderdduizenden moslims, het ontstaan van 6000 gemeenten in 18 landen en de bekering van honderden imams en sjeiks zo geheim zijn dat hun identiteit niet bekend mag worden. Waarom zo geheimzinnig doen als het over zulke gigantische aantallen gaat?

Cijfers en resultaten

Ik trek de individuele getuigenissen in het boek niet in twijfel: ik weet ook van dromen en visioenen waardoor moslims tot bekering komen. Maar het hele boek ademt een sfeer die het succes van de strategie van Trousdale moet bewijzen. De auteur zegt moeite te hebben met marketingpraktijken in het huidige evangelisatiewerk, maar hij komt in dezelfde valkuil terecht. Vooral in het begin van het boek is er sprake van een enorme fixatie op cijfers en resultaten: „Hij kon bogen op een redelijk succes”; „slechts zes weken later had hij opnieuw een gemeente gesticht onder moslims”; „om daar zijn achtste gemeente onder moslims te planten binnen het tijdsbestek van twee jaar.”

In het boek ontbreekt de moeitevolle kant van het werken met moslims. Het succesverhaal met getallen en resultaten laat bijna geen ruimte voor teleurstellingen. Er komt slechts één voorbeeld voorbij van een tot het christendom bekeerde moslim die terugvalt in de islam. Van Afrikaanse ex-moslims die als evangelist werkzaam zijn onder hun eigen bevolkingsgroep weet ik dat zij vaak worstelen met moedeloosheid en tegenslagen.

Nieuwe wet

Mijn belangrijkste bezwaar tegen ”Ismael komt thuis” is theologisch van aard. Het uitgangspunt in dit boek is: „discipel” mensen naar bekering: begin met het kiezen van discipelen zoals Jezus dat deed, laat hen de waarheden van God ontdekken, en vraag hun om hun leven daarmee in overeenstemming te brengen. „Dat is precies de manier waarop veel moslims besluiten een volgeling van Jezus te worden”, schrijft de Trousdale.

Mijn bezwaar tegen deze methode is dat die heel goed aansluit bij de islam: je moet vooral het goede doen en het slechte vermijden, regels gehoorzamen, en daarmee ben je in overeenstemming met de wil van God. Volgens de Bijbel word je niet gered door wat je doet, maar door het offer van Jezus Christus. Dit boek wijst een nieuwe wet aan die Evangelie genoemd wordt, maar geen goede boodschap is voor moslims.


Boekgegevens

Ismael komt thuis. Gods grote werk onder moslims in Afrika, Jerry Trousdale; uitg. Kingdom Publishing/Highway Media, Harderwijk, 2015; ISBN 978 90 8177 513 7; 217 blz.; € 14,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Nieuwe wet voor moslims

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's