Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Ik wil mensen een gezellig momentje geven”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Ik wil mensen een gezellig momentje geven”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Het leek me leuk om iets te beginnen voor alle inwoners van het stadje, jong en oud, en voor toeristen, vertelt Jeroen Vergouw (37). „Ik houd van mensen om me heen, die wil ik graag een gezellig momentje geven. Hij opende in Buren een ijssalon: LIC. Daarna startte hij eenzelfde zaak in Culemborg en dit jaar ook een in Beesd. Daar blijft het waarschijnlijk niet bij. De bedoeling is om nog meer vestigingen te openen.

In de vitrine in het pand aan de Voorstraat in Beesd, in de Betuwe, staan 24 bakken uitgestald met evenzovele smaken van door de eigen ijsbereiders van het bedrijf geproduceerd Italiaans schepijs. Het assortiment wisselt voortdurend. „We beschikken over meer dan 160 recepturen.” Enkele recent toegevoegde soorten: vijgenijs, hugo-ijs (met de smaak van een cocktail met prosecco) en popcornijs. De klant kan er, binnen en op het terras, ook terecht voor een lunch, frisdrank, koffie en niet te vergeten de beroemde Bossche bol, van gebaksspecialist Jan de Groot in ’s-Hertogenbosch.

Ondernemerschap zit Vergouw in het bloed. Zijn levensrelaas leert dat hij steeds op zoek is naar verandering, naar vernieuwing. „Ik pas elke maand wel iets aan. Sommige mensen kiezen voor vastigheid, ik ga voor innovatie. Je moet je creativiteit uitleven. Eigenlijk vind ik alles leuk, maar ik ben toch vooral verkoper.” Tot dusver werd elk bedrijf van hem een succes. „Dat komt, denk ik, doordat ik mijn enthousiasme weet over te brengen op anderen, en op onze gasten.”

Zijn loopbaan begon bij slager Pitlo in Tiel. Daarna runde hij een cafetaria in Nijmegen. Vervolgens terug naar Tiel, als eigenaar van restaurant Juffrouw Tok en met later ook een vestiging in Tilburg.

Vijf jaar geleden koos Vergouw voor een aanvulling op zijn uitdaging. In Buren, waar hij woonde, stond een koffiehuisje te koop. Vergouw maakte er een ijssalon van. „De locatie bood volop perspectief: een leuk stadje, dat veel bezoekers trekt.” Hij bedacht een pakkende naam: LIC, de beginletters van lunch, ice, coffee. „Een dure naam onthouden mensen minder snel.” En: „Niet dat ik een liefhebber ben van al die Engelse woorden, ik geef de voorkeur aan eenvoud, gemakkelijk communiceren. Maar in het Nederlands zou het LIK worden, en dan praat je over het gevang.”

In de zomer draaide de zaak uitstekend. Wat te doen in de wintermaanden? De ondernemer: „De deuren dan dichtdoen, vond ik geen optie.” Aan ideeën ontbreekt het hem nooit: hij besloot om in die periode pizza’s te gaan verkopen. Hij vulde de bakken in de vitrine met allerlei soorten vers beleg, zoals Toscaans gehakt en Mexicaanse kipfilet. Klanten konden op die manier zelf hun pizza samenstellen. Vergouw zal in Beesd, waar hij beschikt over 52 zitplaatsen, die aanpak eveneens toepassen. In Buren heeft hij ondertussen vlak bij de ijssalon een restaurant gekocht, met nu de naam Bistro Picasso, waar het hele jaar door pizza’s en andere gerechten worden geserveerd.

In 2013 kwam er een LIC in Culemborg, op basis van een franchiserelatie. De exploitant is zelfstandig ondernemer, die de naam LIC mag gebruiken, met de voorwaarden en verplichtingen daaraan verbonden. In Buren wordt LIC inmiddels ook geleid door een franchisenemer. Dat biedt Vergouw zelf de gelegenheid om te focussen op Beesd. Bij die vestiging zijn veertien parttime werknemers in dienst.

Ze fungeert tevens als, zoals de eigenaar het aanduidt, trainingsstation. „We werken hier elk seizoen twee beoogde franchisenemers in. Het doel is om de LIC-franchiseformule verder uit te bouwen. Maar ik wil alleen groeien met mensen die bij mij hebben meegelopen. Groter worden is niet moeilijk, dat kan snel gaan, maar je moet wel bewaken dat alle zaken dezelfde, de gewenste, kwaliteit blijven uitstralen.”

Het weer is uiteraard een voorname factor bij de verkoop van ijs. Vergouw: „Niet eens zozeer de temperatuur. Het moet droog zijn, dat is het allerbelangrijkst.” En voorts acht hij een goede marketing en organisatie van grote betekenis. „Zorg voor veel tamtam, laat je horen, wees het hele seizoen creatief. Ik zet af en toe voor de kinderen een springkussen op het terras. En elke avond hebben we een happy hour, met een derde bolletje ijs gratis. Horeca is niks anders dan het verkopen van beleving.”

LIC adverteert volop, in kranten en via de sociale media. „Onder meer met coupons die mensen kunnen uitknippen en waarmee ze bijvoorbeeld een gratis tweede kopje koffie krijgen. Ook hebben we een spaarkaart: bij elke 2 euro een stempel erop, als hij vol is 5 euro vrij te besteden.”

Waar wil deze ondernemer over pakweg tien jaar staan? „Weet ik niet. De ervaring leert dat het altijd anders loopt dan gedacht. Dingen komen gewoon op mijn pad. Maar ik hoop dat ik er dan met nog even veel plezier en passie in sta als nu. En dat kan met drie en met tien vestigingen.”

>>digibron.nl/dezaak


Bedrijfsgegevens

Bedrijf: LIC

Waar: Beesd

Activiteit: horeca, gespecialiseerd in Italiaans schepijs

Sinds: maart 2015

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Ik wil mensen een gezellig momentje geven”

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's