Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TussenRuimte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TussenRuimte

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

TussenRuimte

In TussenRuimte, tijdschrift voor interculturele theologie, schrijft missioloog en theologisch toeruster dr. Jan van Doleweerd over de protestantse kerk op Bali.

„Ondanks dat zij beknot werd in haar vrijheid, is de kerk blijkbaar niet moe geworden de aandacht te vragen voor de communicatie van het Evangelie in de hindoegemeenschap. Zij wil relevant zijn voor de samenleving van Bali.

Wat allereerst opvalt, is het kerkgebouw en de inrichting van het terrein er omheen. De Balinees leert als klein kind dat goden van zich doen spreken op een heilige plaats. Daarvoor ga je eerst door een gespleten poort de voorhof op. Daar is een ruimte waar de voorbereidingen plaatsvinden en waar je kunt uitrusten. Vervolgens ga je de trappen op naar de heilige plaats. Balinese kerken zijn gebouwd volgens deze indeling. De dienst vindt plaats in het heiligdom, de kerkzaal boven. Daar tref je de predikant aan, die witte kleding draagt, symbool van reinheid van het Woord van Christus. In de hindoedienst is deze kleding wit vanwege de heilige bemiddeling met de goden. De meeste kerken hebben geen gesloten dak, zoals ook hindoetempels open zijn. Altijd is er een offertafel, zoals in de hindoetempel, waar nu de collectezakken liggen en ook de gaven in natura worden verzameld. In het liturgisch centrum staan parasols opgesteld. Parasols zijn symbolen waarmee de koning welkom wordt geheten en eer wordt betoond. In de kerk gaat het om Koning Jezus, Die met Zijn Woord en Geest aanwezig is en alle eer waardig is. Mythische voorstellingen in het beeldhouwwerk zoals in de tempel van de hindoes, zijn in de kerk vervangen door bijbelse taferelen. (...)

Deze uiterlijke kenmerken zijn opvallend. Toch is er in de kerk meer dan het symbool in het kerkgebouw en de liturgie. Hoe zit het met de achterliggende denkbeelden en drijfveren? Het logo van de kerk weerspiegelt iets van de identiteit van de kerk. (...) Het is eivormig, dat is de vorm van zaad. Het zaad wijst naar het leven, naar het opnieuw geboren en tot leven gemaakt worden. God de Vader, in de Heere Jezus, door het werk van de Heilige Geest, doet zondaren leven. Door Zijn opstanding geeft de Heere Jezus eeuwig leven aan allen die geloven. Het kruis is in het logo getekend als een boom, de boom van het leven die naar Christus verwijst. Het symbool van het zaad en het kruis wijzen er op dat nieuw leven en hoop in de kerk te vinden zijn.

Maar er is meer. Het kruis is tevens de mast van de boot eronder. Het is de typische boot van Bali, met de zogenaamde bamboevlerken. De boot staat voor de oecumene van kerken. De vlerken worden op Bali gebruikt als hulp bij het vangen van vissen. Zo is de kerk geroepen om te vissen in de volkenzee. Het kruis herinnert aan het offer van Christus. Het is krom vanwege het gewicht van de zonde. De opgestane Christus is de Kapitein over het schip van de kerk. De rode kleur wijst op de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren. Het is de Geest Die woont in de gelovigen. Hij geeft kracht om te getuigen en vervult de beloften die in Christus zijn. De tien uitstulpingen in het rode zijn de Tien Geboden. De vogels en de bloemen, de voor Bali bekende rode waterlelie onder de boot, verwijzen naar de woorden van Jezus in Mattheüs 6:26 en 28. De kerk is meer nog dan de vogels en de lelies het voorwerp van Gods bijzondere zorg. De bloem drijft op het water en golft mee met zijn bewegingen. Dat betekent dat de kerk up-to-date is en relevant is in haar situatie.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

TussenRuimte

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's