Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VID weet automobilist te vertellen waar de files staan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VID weet automobilist te vertellen waar de files staan

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Normaal gesproken staan er in de vakantie doordeweeks amper files, maar op maandag 21 juli was dat anders. Volgens Frank Boer van de VerkeersInformatieDienst (VID) viel de RD-journalist „met zijn neus in de boter: met zon 100 kilometer file was het raak.

Als hij de meldkamer van de VID in Lijnden inloopt, blikt Boer direct op de grote beeldschermen. Daarop is live videobeeld te zien van een webcam bij knooppunt Rottepolderplein. „Op de A9 richting Alkmaar gebeurde zojuist een ongeluk: vrij ernstig, een auto over de kop”, vertelt hij. Om de file te mijden komt een stel automobilisten spookrijdend de afrit weer af. „Levensgevaarlijk natuurlijk.” De webcam van de VID legt het riskante gebeuren feilloos vast. „Dit is echt te gek.” Boer klinkt enthousiast, alsof hij de spookrijders hoogstpersoonlijk betrapt heeft. „De politie schrijft al prenten uit.”

De meldkamer vormt het bruisend hart van de VID. Hier komen alle informatiebronnen over vertragingen op de Nederlandse wegen samen. Net als bijvoorbeeld de ANWB maakt de organisatie daarbij gebruik van data van Rijkswaterstaat (RWS). Boer: „Lusgegevens van RWS vormen onze betrouwbaarste bron van informatie. In wegen zitten detectielussen die meten hoeveel auto’s er passeren en hoe hard die rijden.”

Collega Bas van de Beek tovert met een muisklik op een kaart van Nederland de actuele grafiek te voorschijn van een van de duizenden detectielussen. Hij legt uit: „De gemiddelde snelheid is hier nu gedaald tot 37 kilometer per uur. Je ziet dat de verkeersintensiteit eerst toenam: het werd drukker. Op een gegeven moment is er een kantelpunt: het aantal auto’s dat passeert, daalt scherp, een file.”

Behalve informatie van Rijkswaterstaat gebruikt de VID ook eigen informatie. „Wij zijn niet meer simpelweg een doorgeefluik van de info van Rijkswaterstaat, zoals we dat vroeger waren. Door heel Nederland hebben we zo’n vijftig eigen webcams. Ook maken we gebruik van bluetooth-apparatuur die verkeersdrukte meet aan de hand van carkits in passerende auto’s.”

Internet is ook een belangrijke bron van informatie. „We struinen en speuren Twitter en andere sociale media af. Twitter is voor ons tool nummer 1.”

Een digitale klok boven de grote schermen wijst 16.13 uur aan. Collega Van de Beek en Hofland veren uit hun stoel. Ze moeten verkeersinformatie presenteren op de radio. Elk halfuur moeten de filelezers aan de bak.

Bij verkeersinformatie gaat het erom zo actueel mogelijk te zijn, vertelt Boer. In een paar minuten kan er veel veranderen. Door middel van een chatgroep houden Rijkswaterstaat, ANWB en VID elkaar op de hoogte. Van de Beek bericht: „A10-zuid?” RWS stuurt terug: „Onwelwording.” Eén rijstrook dicht.

De automobilist vertellen waar de files staan, is niet alleen het doel van de VID. „We willen ook service bieden over de reistijd en over omleidingsmogelijkheden.”

En hoe vervelend files voor de automobilist ook zijn, stiekem vindt Boer de dagen met topdrukte –door bijvoorbeeld sneeuwval– voor de VID het mooist. „Dat heeft, denk ik, te maken met vakidiotie. Verkeersinformatie is voor de VID als eten.”

Dit is het vijfde deel in een serie artikelen over controlekamers. Vandaag de meldkamer van de VerkeersInformatieDienst. Volgende week de hart- bewaking van het Meander Medisch Centrum Amersfoort.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

VID weet automobilist te vertellen waar de files staan

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's