Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

China: de grote groei voorbij?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

China: de grote groei voorbij?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu het Westen zijn deels op private schuld gestoelde periode van grote groei voorbij lijkt en ook in China de motor pruttelt, prangt de vraag waar de groei dan nu vandaan moet komen.

Gefeliciteerd, Volkswagen! De producent van ”Das Auto” haalde deze week het nieuws doordat hij in de eerste helft van dit jaar ruim 5 miljoen auto’s verkocht.

Daarmee troefde de Duitse automaker de Japanse concurrent Toyota met een paar duizend bolides af en mag VW zich de grootste autoverkoper ter wereld noemen.

Toch zullen de deze week gepresenteerde cijfers niet door iedereen bij Volkswagen met gejuich zijn ontvangen. De autobouwer uit Wolfsburg pakte de koppositie namelijk niet door zelf het tempo op te voeren, maar vooral doordat de concurrentie nóg meer snelheid verloor dan Volkswagen zelf.

Bij beide fabrikanten liggen de verkopen dit jaar duidelijk onder het niveau van 2014. Als alles meezit, gaat Volkswagen die cijfers dit jaar nog evenaren, maar veel wijst erop dat de stijgende afzet waarop het concern tot voor kort nog rekende, per dag verder buiten zijn bereik komt te liggen.

Het is een beeld dat we de laatste tijd vaker zien: waar 2015 economisch een veelbelovend jaar zou gaan worden, stellen veel bedrijven de laatste weken hun winstverwachtingen naar beneden bij. Wereldwijd lijkt de groei te stagneren. De lage euro en de dalende olieprijs bieden Europese bedrijven weliswaar nog enig soelaas, maar ook die meevallers zijn eerder tekenen van zwakte dan van kracht. Waar Europa, en voor een belangrijk deel ook de VS, nog altijd te lijden hebben onder het wegwerken van de grote bult aan private schuld die de afgelopen decennia voor een buitengewone groei zorgde maar nu het herstel langjarig afremt, staan ook de opkomende markten onder druk. Terwijl juist uit die landen de economische groei moest gaan komen.

De oorzaak hiervan is vooral dat de prijzen voor veel grondstoffen (olie, ijzererts, edelmetalen, suiker, steenkool, soja: eigenlijk alles) in rap tempo dalen. De index van Bloomberg die het prijspeil van grondstoffen meet, staat momenteel op het laagste punt in dertien jaar.

Waar de lage olieprijs door Nederlanders vooralsnog aan de pomp met gejuich wordt ontvangen, verloren wereldwijd al tienduizenden werknemers in de oliesector hierdoor hun baan. Maar ook grondstoffen exporterende landen als Australië, Brazilië, Rusland en Zuid-Afrika plukken de wrange vruchten van de lagere prijzen voor grondstoffen. Zo koerst Brazilië af op de grootste krimp in 25 jaar.

De grondstoffenmalaise is voor een belangrijk deel te herleiden tot de gestilde groeihonger van China. De voorbije jaren stegen de grondstofprijzen op de vleugels van het Chinese groeisucces tot grote hoogte, maar nu de economie er duidelijk vertraagt, daalt ook de vraag naar grondstoffen.

Ook voor China geldt dat kredietgroei voor een belangrijk deel dé onderlegger is geweest van de economische hausse in de achterliggende periode. Het weer afremmen van die kredietgroei, wat de beleidsmakers er op verschillende manieren proberen, drukt zwaar op de economische groei.

Illustratief voor de situatie in China is de beursval van de laatste weken. Maandag zakte de Shanghai Composite Index in één dag zelfs met 8,5 procent: het grootste verlies sinds februari 2007. Dat daarmee honderden miljarden aan beurswaarde zijn verdampt, zal de al kwakkelende reële economie er geen goed doen, zeker niet nu veel van de in waarde gekelderde aandelen in het bezit zijn van Chinese particulieren, die ze tegen hoge prijzen en vaak met geleend geld hadden aangeschaft.

Volkswagen merkte het, en dat geldt voor meer bedrijven: China is niet meer het economische wingewest dat de afgelopen jaren zo ongeveer in zijn eentje verantwoordelijk was voor pakweg een vijfde van de wereldwijde groei. De huidige verzwakking blijft wereldwijd niet zonder gevolgen.

Terwijl iedereen de afgelopen weken vooral naar het kleine Griekenland keek, is het dan ook veel interessanter wat er momenteel in de op een na grootste economie ter wereld gebeurt. De volgende crisis kan zomaar, net zoals tegenwoordig op zo veel producten in de winkel staat, ”made in China” zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

China: de grote groei voorbij?

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 2015

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's