Populairste boek van de zomer
Als je de kranten, de tijdschriften en de boekenwebsites moet geloven, is Het meisje in de trein hét boek dat iedere Nederlander deze zomer moet lezen. Maar is het die moeite ook waard?
Thriller
Thrillers zijn in dit land de boeken die het best verkopen. Zeker in de zomer. De afgelopen weken stonden ze zodoende weer allemaal bij elkaar in de toptienen: Karin Slaughter, David Baldacci, Jussi Adler-Olsen, Suzanne Vermeer, Esther Verhoef, Nicci French. En natuurlijk Paula Haw- kins met ”Het meisje in de trein”, de populairste van allemaal.
Grappig om te weten: in de week waarin Hawkins voor het eerst de Nederlandse markt bestormde, ging de christelijke uitgeverij Mozaïek ineens veel meer verkopen van ”Het meisje uit de trein” van Irma Joubert. Blijkbaar had niet elke lezer die het boek via internet bestelde meteen door dat dit een heel ander boek was dan hij eigenlijk hebben wilde.
Als je afgaat op de recensies, de websites en de aanbevelingen via sociale media, is Hawkins’ roman hét boek dat je deze zomer in de vakantiekoffer moet meenemen naar de camping, het strand of het vakantiehuisje. ”Goed geconstrueerd en intelligent entertainment”, kopte NRC. In zulke gevallen komt er een proces op gang dat de laatste jaren bij alle bestsellers zichtbaar is: ineens moet iedereen dit boek gaan lezen, omdat iedereen het leest.
Eerlijk is eerlijk, het is een spannend boek. Als je er eenmaal in begonnen bent, wil je best doorlezen om te weten hoe het afloopt. Het verhaal gaat over de alcoholverslaafde Rachel, die elke dag in een trein zit die (als het sein op rood staat) tot stilstand komt bij een bepaald huis. Elke dag opnieuw probeert ze een glimp van de bewoners op te vangen, en langzamerhand bouwt ze een heel verhaal rondom de man en de vrouw die ze regelmatig in de tuin ziet zitten of door het huis heen en weer lopen. Tot ze op een dag iets vreemds ziet.
Heel langzaam kom je er als lezer achter dat Rachel eigenlijk helemaal geen betrouwbare verteller is, dat ze allerlei dingen achterhoudt, dat ze meer verwikkeld is in de gebeurtenissen dan ze zelf weten wil. Trouwens, de andere verteller uit het boek, Megan, kan er ook wat van. Dat is wat het boek tot het eind toe onvoorspelbaar houdt – en dat is technisch heel knap gedaan door de schrijver.
Ook de karakters van de hoofdpersonen zijn behoorlijk goed uitgewerkt: je krijgt als lezer bijvoorbeeld meer inzicht in de verslaving van Rachel, met alle akelige en onverkwikkelijke toestanden die daar bij horen, dan je misschien wel lief is. Zoals in bijna alle thrillers kan het evenwel niet zonder seks, al is dat thema in vergelijking met veel andere boeken uit dit genre redelijk bescheiden aanwezig.
Los daarvan houdt het lezen van thrillers, en dus ook van ”Het meisje in de trein”, wat mij betreft iets heel onbevredigends. Het is als een greep in de snoeppot: als je niet oppast, blijf je gestaag dooreten, het vult je maag, en het is soms best lekker voor een keer. Maar gezonde voedingsstoffen houd je er niet aan over.
Voor iets voedzamere kost dan toch maar liever dat andere boek, ”Het meisje uit de trein” van Irma Joubert. Of het échte zware werk: een mooie klassieker op het gebied van literatuur, geschiedenis of theologie. Ook daarvoor leent de vakantietijd zich immers bij uitstek.
Boekgegevens
Het meisje in de trein, Paula Hawkins; uitg. A.W. Bruna, Amsterdam, 2015; ISBN 978 94 005 0388 5; 358 blz.; € 19,95.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juli 2015
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juli 2015
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's