Monument voor doden
De Forth Bridge over de riviermonding van de rivier de Forth verbindt al 125 jaar de Schotse plaatsen North Queensferry en Queensferry. De spoorbrug staat sinds kort op de Werelderfgoedlijst, maar is op meerdere manieren ook een monument voor de doden.
Het robuuste bouwwerk dankt zijn bestaan aan een ongeluk dat 79 mensen het leven kostte. De treinbrug over de nabijgelegen Firth of Tay stortte in tijdens een vliegende storm in 1879. Brug, trein en passagiers verdwenen in de golven. Een ondeugdelijke fundering en een zwakke constructie bleken de oorzaak.
Het vertrouwen in architect Sir Thomas Bouch had door dit ongeluk een flinke knauw gekregen. De nieuwe spoorbrug over de Firth of Forth aan hem overlaten, was te veel gevraagd; daar staken de opdrachtgevers een stokje voor. Bouch, die al bezig was met een ontwerp, kwam de klap niet meer te boven en overleed in 1880.
De rood gemeniede Forth Bridge van vandaag de dag is een ontwerp van John Fowler en Benjamin Baker. De brug, die een orkaan moet kunnen weerstaan, werd gebouwd tussen 1883 en 1890. Het kunstwerk is 2,46 kilometer lang en het spoor bevindt zich 45 meter boven het wateroppervlak. In de brug is 54.860 ton staal verwerkt en er zijn 7 miljoen klinknagels in gebruikt. Om het 59 hectare grote stalen oppervlak te beschermen tegen roest werd het voorzien van 31.800 liter verf. De bouw van de brug kostte 54 mensen het leven.
Komende maandagen zal er een foto worden geplaatst van erfgoed dat afgelopen jaar op de Werelderfgoedlijst van Unesco is geplaatst.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 27 juli 2015
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 27 juli 2015
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's