Airbus breekt Japans monopolie Boeing
TOKIO. Met een order van Japan Airlines (JAL) voor 25 toestellen van het type A350, heeft Airbus vandaag een eerste stap gezet in de grote Japanse luchtvaartmarkt die tot nu toe werd gedomineerd door rivaal Boeing.
Japan Airlines plaatste vanmorgen bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus een order voor 31 vliegtuigen uit de A350-klasse. Met de opdracht is, uitgaande van de catalogusprijzen, ten minste 7 miljard dollar gemoeid.
JAL is voor Airbus een nieuwe klant. De luchtvaartmaatschappij gebruikt tot dusver voor lange afstanden uitsluitend vliegtuigen van aartsrivaal Boeing. De keuze van JAL voor de A350 volgt op allerlei problemen met de 787 Dreamliner van Boeing, die drie jaar vertraging opliep en eerder dit jaar wereldwijd aan de grond werd gehouden door mankementen aan de accu’s.
Ook All Nippon Airways, de grootste luchtvaartmaatschappij van Japan, is in de markt voor nieuwe toestellen. Het bedrijf zei vorige maand toestellen van Airbus en Boeing met elkaar te vergelijken en „binnenkort” met een beslissing te komen.
De eerste A350 wordt volgend jaar in gebruik genomen. De grootste variant, de A350-1000, staat voor 2017 op de rol. Volgens Airbus is dat toestel 25 procent voordeliger dan Boeings 777-300ER.
Airbus verwierf recent al marktaandeel in Japan door toestellen te leveren aan de prijsvechters Peach Aviation en Jetstar. De vloot van JAL bestaat momenteel voor 78 procent uit Boeings. Daarnaast gebruikt de luchtvaartmaatschappij toestellen van het Braziliaanse Embraer, het Franse Bombardier en het Zweedse Saab.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 7 oktober 2013
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 7 oktober 2013
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's