Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handreiking aan moslimleerlingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handreiking aan moslimleerlingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Rotterdamse scholen voor voortgezet onderwijs zorgen er gezamenlijk voor dat de leerlingen van de islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun de rest van het cursusjaar goed onderwijs ontvangen. Ook docenten van het reformatorische Wartburg College nemen een aantal lessen voor hun rekening.

Ibn Ghaldoun kwam voor de zomer in opspraak toen bleek dat er 27 eindexamens uit de kluiskamer waren gestolen. De affaire wordt nog volop onderzocht.

Na verontrustende inspectierapporten over de kwaliteit van het onderwijs en de financiële situatie besloot staatssecretaris Dekker van Onderwijs de financiering van de enige islamitische middelbare school van Nederland per 1 november dit jaar stop te zetten. Ibn Ghaldoun –met ruim 1,3 miljoen euro aan schulden– heeft inmiddels faillissement aangevraagd.

Het einde van de ruim dertien jaar oude school in Rotterdam-Zuid had kunnen betekenen dat de 630 leerlingen twee maanden na de start van het cursusjaar over tientallen scholen zouden worden verspreid. „Dat is in het belang van de jongeren het laatste waarvoor je moet kiezen”, zegt W. Büdgen, voorzitter van het college van bestuur van het Wartburg College.

Op initiatief van het Christelijk Voortgezet Onderwijs (CVO) heeft het overleg van Rotterdamse schoolbesturen (Fokor) een oplossing bedacht: de leerlingen blijven bij elkaar in de huidige twee gebouwen; de school is van 1 november tot 1 augustus volgend jaar een nevenvestiging van de christelijke scholengemeenschap Melanchthon in Rotterdam en Lansingerland; de plaatsen van onbevoegde leraren worden ingenomen door collega’s van andere scholen die een paar extra lessen gaan geven.

Staatssecretaris Dekker heeft deze week toegezegd dat de Melanchthonscholengemeenschap naast de gewone bekostiging nog eens 1500 euro per leerling krijgt voor extra ondersteuning van de islamitische leerlingen en het wegwerken van achterstanden.

Detachering

Op 1 augustus 2014 wordt de nevenvestiging weer een zelfstandige islamitische school, in een nieuwe stichting, met een andere naam en een ander bestuur.

Alle personeelsleden van Ibn Ghaldoun worden ontslagen. Ze kunnen vervolgens solliciteren naar een baan in de nieuwe nevenvestiging, maar de gezamenlijke schoolbesturen willen alleen bevoegd en bekwaam personeel benoemen.

Dat betekent dat de meeste docenten verdwijnen. Hun plaatsen moeten in enkele weken tijd worden opgevuld. Dat kan alleen door docenten van andere scholen in Rotterdam voor een aantal uren te lenen. Ze blijven bij hun eigen school in dienst, maar worden voor deze lesuren gedetacheerd.

Alle scholen nemen aan de regeling deel, ook het Wartburg College. „In deze unieke noodsituatie doen we als gezamenlijke scholen een handreiking, in ons geval een christelijke handreiking”, zegt Büdgen.

De schoolleider wijst erop dat het Wartburg College in het Rotterdamse onderwijs een goede positie heeft. „Er is veel waardering voor de wijze waarop we onze plaats in de stad innemen: aan de ene kant werken aan kwalitatief goed onderwijs op basis van de Bijbel en de gereformeerde belijdenis; aan de andere kant ook het geheel van de stad in het oog hebben en meedenken in de gezamenlijke problematiek van de stad als het om jongeren gaat.” Het doorbreken van die lijn zou schade toebrengen aan het vertrouwen.

Identiteit

Waarschijnlijk zal voor zo’n twintig lesuren een beroep gedaan worden op Wartburgdocenten, zegt Büdgen. „Inmiddels hebben zich al enkele belangstellenden gemeld. We weten echter nog niet hoeveel docenten van Ibn Ghaldoun kunnen aanblijven.”

Dat de islamitische scholieren les krijgen van andersdenkende docenten, is niet nieuw, zegt Büdgen. „Het is een gematigde school waar niet alle leraren moslim zijn.”

De Wartburgdocenten krijgen er een andere populatie voor zich dan ze gewend zijn. „Vanzelfsprekend rijst dan de vraag: Kunnen we daar onszelf zijn, mogen we eerlijk voor onze overtuiging uitkomen? Het antwoord is helder: Ja, natuurlijk, je staat daar als persoon met een levensbeschouwing. Met het ligt wel voor de hand er met respect en wijsheid mee om te gaan. Een docent gaat ernaartoe om enkele lessen te geven, niet om leerlingen tot het christendom te bekeren. Als jongeren hem vragen stellen, mag hij ronduit voor zijn overtuiging uitkomen, maar hij moet uiteraard niet gaan provoceren.”

De Wartburgdocenten kunnen voor allerhande vakken worden gevraagd. „Maar het ligt niet voor de hand dat ze er godsdienst gaan geven.”

ROTTERDAM. Ouders van leerlingen van de islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun vorige maand na een informatiebijeenkomst in de vestiging aan de Putsebocht. De Rotterdamse scholen zorgen er gezamenlijk voor dat de school een doorstart kan maken zonder dat de leerlingenpopulatie uit elkaar gehaald wordt. beeld ANP

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Handreiking aan moslimleerlingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's