Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brandweer Hollands Midden kiest de confrontatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brandweer Hollands Midden kiest de confrontatie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

LEIDEN. De brandweer Hollands Midden kiest tijdens de Nationale Brandpreventieweken voor de confrontatie. Confronterende posters moeten studenten, ouders en senioren deze maand doordringen van de gevaren van een woningbrand.

De nieuwe aanpak is geënt op een Britse campagnemethode. „We hebben over de grens gekeken”, legt persvoorlichter Paul Frijters van de brandweer Hollands Midden uit.

De campagne startte zaterdag en vormt een aanvulling op de landelijke campagne, die zich op zelfstandig wonende senioren richt. Een eigen actie voeren alle regio’s al enkele jaren, aldus de voorlichter. „Maar wij komen als eerste met deze confronterende aanpak. We hebben gekeken naar onze en naar landelijke resultaten van de vorige jaren. Daaruit bleek dat zo’n 30 procent van alle huishoudens nog steeds geen rookmelder heeft.”

Bij de overige 70 procent vraagt de brandweer zich af in hoeverre de melders die er zijn werken, aldus Frijters. „Sommigen kopen wel rookmelders, maar hangen ze niet op. Mensen denken: Brand? Dat overkomt mij niet.”

Op zoek naar een indringender aanpak belandde Hollands Midden in het Verenigd Koninkrijk. Daar werpt de harde ”Fire kills”-campagne sinds 2003 vruchten af, met onder meer beelden van gesmolten wekkertjes.

„Die campagne is zowel qua posters als filmpjes veel confronterender dan wij in Nederland gewend zijn”, weet Frijters. „Wij hebben ervoor gekozen om ertussenin te gaan zitten. De posters zijn niet schokkend bedoeld, maar moeten wel confronteren. In de bijbehorende filmpjes geven we alleen adviezen.”

Vluchtroutes

De veiligheidsregio tast voorzichtig af hoe een dergelijke aanpak in Nederland valt. „Op basis van de ervaringen willen we de opzet voor volgend jaar bepalen.”

Met de campagne benadrukt Hollands Midden het belang van rookmelders, afspraken en vluchtroutes. „We willen duidelijk maken dat de brandweer je bij brand niet kan redden. Die komt echt niet binnen drie minuten nadat je het vuur hebt ontdekt. Ouders moeten een vluchtplan bespreken met hun kinderen. Houd de rookmelder stofvrij en test hem iedere maand. Kinderen wennen dan aan het geluid van zo’n melder. Bij brand weten ze dan wat het geluid betekent. Mensen hebben onder zulke omstandigheden namelijk weleens de neiging zich te verstoppen of juist in de richting van de brand te lopen.”

Studentenflats

De campagne slaat aan, stelt Frijters. „De posters hangen in bejaardencentra, gemeentehuizen, studentenflats en brandweerkazernes. We verspreiden ze onder meer via onze Facebookpagina. Ik vind het verbazingwekkend hoe vaak mensen ze daar delen met hun vrienden.” De posters duiken volgens de voorlichter ook in andere veiligheidsregio’s op en trekken zelfs in België de aandacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Brandweer Hollands Midden kiest de confrontatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's