Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dordrecht boos om nieuwe spoorplannen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dordrecht boos om nieuwe spoorplannen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DORDRECHT. De nieuwe plannen voor de hogesnelheidslijn (hsl) vallen niet goed in Dordrecht. De internationale trein tussen Amsterdam en Brussel stopt straks niet meer in de Zuid-Hollandse stad, maar rijdt eromheen.

„We worden letterlijk gepasseerd en de 270.000 inwoners uit de Drechtsteden moeten het richting België met stoptreinen en dus een langere reistijd doen”, aldus wethouder Mos (Verkeer) gisteren. „Het debacle met de Fyra lijkt te worden opgelost met meer treinen op de hogesnelheidslijn.”

Het is de bedoeling dat de zogeheten Beneluxtrein gaat rijden op een deel van de hsl. De route daarvan gaat na Barendrecht rechtsaf, waar het gewone spoor rechtdoor naar Dordrecht loopt. Bij de Moerdijkbruggen na Dordrecht komt het hsl-spoor weer samen met het gewone spoor.

Dordrecht is bang dat minder passagierstreinen betekent dat er straks meer goederentreinen door de stad gaan rijden. „Goederentreinen met gevaarlijke stoffen blijven dwars door het centrum rijden, terwijl personentreinen met een boog om Dordrecht heen gaan. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wij willen meer mensen en minder gif door onze stad”, aldus Mos.

Volgens de wethouder heeft het nieuwe hsl-spoor weinig wissels. Dat zou betekenen dat er een opstopping van treinen kan ontstaan als er een trein stilvalt.

De spoorplannen werden ontwikkeld na het afblazen van de Fyrahogesnelheidstrein. Vrijdag werden de resultaten gepresenteerd. Niet alleen keert de oude Beneluxtrein terug, ook gaat er een paar keer per dag een hogesnelheidstrein rijden tussen Amsterdam en Londen. Verder komen er meer snelle treinen tussen Den Haag en Eindhoven.

Binnenkort debatteert de Tweede Kamer over het kabinetsvoorstel. Wethouder Mos doet een dringend beroep op de Kamerleden: „Het alternatief moet recht doen aan de economische positie van Dordrecht en de regio.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Dordrecht boos om nieuwe spoorplannen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's