Veiligheid e-bikes onderzocht
DEN HAAG. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) doet samen met de TU Delft onderzoek naar de (on)veiligheid van elektrische fietsen.
Eind dit jaar komen de resultaten ervan openbaar, bevestigt Divera Twisk, coördinator fietsonderzoek bij de SWOV, vandaag in deze krant. De zestig deelnemers –een groep 65-plussers en een groep 30- tot 45-jarigen– rijden op e-bikes vol sensoren die allerlei gegevens registreren. Zo meet het systeem onder meer de trapsnelheid, de fietssnelheid en de balans. Bovendien leggen twee camera’s op de helm allerlei omgevingsfactoren en verkeerssituaties vast.
De camerabeelden stellen de onderzoekers in staat om gegevens uit te lezen in combinatie met de omstandigheden van dat moment.
Uit cijfers die VeiligheidNL in maart presenteerde, blijkt dat jaarlijks 9100 mensen op de spoedeisende hulp belanden na een ongeval met een elektrische fiets. De slachtoffers op een e-bike zijn gemiddeld ouder (66 jaar) dan die op een traditionele fiets (38 jaar).
Zie ook Accent pag. 1, 2 en 3: ”Duwtje in de rug”.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's