Bekering en navolging nodig rond positie vrouw
De ontwikkeling naar aanvaarding van de vrouw in het ambt is niet onomkeerbaar, stelt dr. P. de Vries. Christenen moeten een tegencultuur vormen.
Is aanvaarding van de vrouw in het ambt een onafwendbare ontwikkeling? Als men in deze discussie tegenstanders typeert als mensen die niet zo snel kunnen lopen en een achterhoedegevecht voeren, is deze vraag terzake.
In Nederland gingen de doopsgezinden, luthersen en remonstranten voorop. In de Nederlandse Hervormde Kerk werd een tientallen jaren durende discussie gevoerd voordat het zover was. Veel sneller ging het bij de Gereformeerde Kerken. Inmiddels hebben ook de Nederlandse Gereformeerde Kerken alle ambten voor de vrouw opengesteld en geeft een rapport van daartoe aangestelde deputaten de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) het advies zich bij deze trend aan te sluiten.
Schriftgezag
Maar dit is geen onomkeerbare ontwikkeling. Het sprekendste voorbeeld daarvan is de Southern Baptist Convention. In samenhang met een terugkeer naar een onvoorwaardelijke aanvaarding van het Schriftgezag werd de beslissing om de ambten voor de vrouw open te stellen herzien.
Zelf ken ik collega’s die bij het begin van hun loopbaan geen moeite hadden met de vrouw in het ambt, maar die door Schriftstudie en gebed een andere visie op de Schrift kregen en daarmee ook op deze zaak. Ook zijn er voorbeelden te noemen van vrouwen die om dezelfde reden hun ambt hebben neergelegd.
Alleen wie de mogelijkheid van bekering tot het volledige gezag van de Schrift uitsluit, zal aanvaarding van de vrouw in het ambt als onomkeerbaar zien. Bekering is echter een realiteit waaraan we nooit mogen twijfelen.
Gelijkheidsbeginsel
De openstelling van het ambt voor de vrouw wordt altijd gerechtvaardigd via een andere wijze van omgang met de Schrift. In de klassieke hermeneutiek is het getuigenis van de Schrift bepalend. Niet toevallig worden geluiden voor de openstelling van de vrouw in het ambt daar gehoord waar een toenemende waardering voor de ethische theologie en die van Karl Barth merkbaar is.
In nieuwe vormen van omgang met de Schrift wordt datgene wat blijvend relevant is in de Schrift ook door de eigentijdse culturele situatie bepaald. In onze cultuur is het gelijkheidsbeginsel allesbepalend en daaruit concludeert men dan dat de afwijzing van de vrouw in het ambt in onze tijd een andere impact heeft dan rond het begin van de christelijke jaartelling. Zo probeert men een fundament te geven aan het invoeren van een praktijk die afwijkt van het Schriftgetuigenis.
Het Bijbels getuigenis is zelf echter een cultuurvormende kracht. In de ene cultuur zal dat getuigenis op een ander punt botsen dan in een andere cultuur. In onze samenleving is het punt van botsing niet in de laatste plaats het gelijkheidsbeginsel. Hier moeten christenen dus een tegencultuur vormen.
Levensstandaard
Dat beperkt zich bepaald niet tot afwijzing van de vrouw in het ambt. We moeten beginnen bij het Bijbels getuigenis dat de plaats van een getrouwde vrouw allereerst in haar gezin ligt. Daar is de vrouw gehoorzaamheid verschuldigd aan de man. Het klassieke huwelijksformulier geeft op deze punten een helder geluid. Nieuwere formulieren veranderen gehoorzamen vaak in respecteren. Daarmee wordt een wezenlijke notie prijsgegeven.
Ook houdt het aangaan van een Bijbels huwelijk de bereidheid in om van meet af aan kinderen te ontvangen. Alleen dringende medische redenen mogen een reden zijn om van het laatste af te zien.
Heel verdrietig als vrouwen met opgroeiende kinderen zonder dat daar dringende financiële redenen voor zijn, een baan hebben van drie of soms wel vijf dagen, ook al is dat bij een christelijke school of organisatie. Veel gezinnen houden ten koste van de taak van de vrouw voor de kinderen een te hoge levensstandaard aan. Vaak gaat dit samen met een visie op het gebruik van talenten die niet vanuit de Schrift, maar vanuit eigentijdse waarden wordt gevoed.
Materialisme
De eeuwen door is materialisme een van de grootste bedreigingen voor de kerk geweest. Een niet aan de Schrift genormeerde levenspraktijk creëert de behoefte om toe of af te doen aan de Bijbelse boodschap. De kerk moet ernst maken met het gebod van Christus Hem na te volgen. Dat betekent gehoorzaamheid aan Zijn bevelen vanuit verbondenheid met Zijn persoon.
Aan een bruidspaar mag gevraagd worden of zij echt Gods zegen over hun huwelijk begeren en dus ook verlangen naar de kinderzegen als kroon op hun huwelijk. Als de kerk een jawoord van mensen vraagt, moet zijzelf nee durven zeggen als een bruidspaar geen ja kan zeggen.
De christelijke kerk kan nooit te radicaal de boodschap van vergeving van zonden preken. Maar aan vergeving is wel navolging verbonden. Gods genade is geen goedkope genade. Laat de kerk dat ook als het gaat om de plaats en positie van de vrouw in onze tijd duidelijk maken en zo een getuigenis geven dat onder Gods gunst kan uitlopen op een tegencultuur.
De auteur is docent Bijbelse theologie aan het Hersteld Hervormd Seminarie.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's