Rechtvaardiging
„En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is.”
Rom. 3:24
Dit is het hart van de Bijbel: de rechtvaardiging van de goddeloze. Als een rode draad door heel de Schrift verweven. Pijnlijk ontdekkend voor het vrome vlees. Heerlijk bevrijdend voor een vermoeide geest. Juichensstof voor Gods Kerk. Preekstof voor op de kansels. De Romeinenbrief spreekt ervan. Allereerst in niet mis te verstane woorden: geen werk van de mens komt overeen met de eis van Gods rechtvaardigheid. Het levensportret van de mens is allesbehalve verheffend (Rom. 3:11-18). Sinds de val in Adam deugt geen mens meer.
Daarmee wordt het zwaard gezet in het vrome vlees. Ontdekkend voor één die dacht met de wet nog een eind te komen. Confronterend voor één die dacht zelf wat in huis te hebben. Nooit zult u uw gerechtigheid voor God vinden in iets van uzelf. Want al uw werken zijn zonde. Zelfs uw heiligste verrichtingen. Niets wat uit het vlees voortkomt kan aan Gods rechtvaardigheid beantwoorden. Dit geldt voor jood en heiden, voor een Amsterdammer en iemand uit de biblebelt: want ze hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:23).
Dat kan een vroom mens niet hebben. Dit roept irritatie op. Ook onder ons! Want al behoren we tot een reformatorische kerk: ons hart ligt nog steeds in de Rooms-Katholieke Kerk. Nog sterker: er woont een paap in mijn eigen hart. Want een mens wil niet als een goddeloze worden ontdekt.
Het is zelfs de kerken binnengeslopen. De boodschap van de rechtvaardiging van de goddeloze lijkt te worden ingewisseld voor de boodschap van de rechtvaardiging van de rechtvaardige. Eén die zichzelf heeft opgewerkt door de werken der wet. Eén die met zijn eigen keurige nette levenswandel zichzelf toch enigszins verdienstelijk heeft gemaakt voor God. Zulke mensen worden gerechtvaardigd!
Weet u: ik zou willen dat het zo was. Want dan kon ik nog iets van mezelf handhaven. Dan hoefde ik niet geheel en al verloren te gaan. Maar de Bijbel leert mij dat er in mijn vlees geen goed woont.
Vernederend voor allen die zichzelf beter vinden dan een goddeloze. Bemoedigend voor allen die bij het licht van de Heilige Geest in de spiegel van Gods Wet hebben gekeken en hun levensportret hebben gezien. Het Evangelie is niet naar de mens. Het is echter wel voor de mens… die goddeloze mens.
Want hoe word ik gerechtvaardigd? Alleen door het werk van Christus. Hij was volkomen rechtvaardig. Hij heeft volmaakt geleefd naar de Wet van God. Hij heeft Zijn Vader verheerlijkt in al Zijn doen en laten. Hij heeft aan al de eisen van Gods recht voldaan. Jezus Christus is de schuldovernemende Borg. Hij is de schuldbetalende Borg. Hij is de schuldwegdragende Borg. De gerechtigheid die u nodig hebt, ligt geheel en al uitgewerkt in Jezus Christus. Hij is het geheel en al: de Heere onze Gerechtigheid (Jer. 23:6).
Deze Jezus mag u worden gepredikt. In de prediking van het Evangelie wordt Jezus Christus u voorgesteld (Rom. 3:25). Hij wordt u verkondigd als de volkomen Verlosser. Waarom? Omdat op alles buiten Hem de toorn Gods rust. Waarom? Opdat u niet meer buiten Hem zou kunnen. Waarom? Opdat Hij begeerlijk voor jou wordt. Waarom? Opdat jij waarde in Hem leert zien. Waarom? Opdat jij zou uitgaan met al jouw zonden tot Hem. God stelt ons Christus voor! Hij is de grote Zondebedekker. Hoe is het met u? Veroordelen uw zonden u? Beschuldigen jouw lusten jou? Slaat uw geweten u? Hoor Gods Woord: „Voorgesteld tot een verzoening door Zijn bloed.” Maar mag ik op Christus vertrouwen? Kan dat zomaar? Of het mag? Het wordt u bevolen! De Heere nodigt u er zelf toe uit in Zijn Woord. Wie niet gelooft, is alrede veroordeeld.
Het dierbare bloed van Jezus is genoeg. Zijn offer is afdoende. De zaligheid is in Christus. Zie toch op Christus, Die gegeven is tot een volkomen verzoening van al de zonden.
ds. A. C. Uitslag, Urk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's