Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boeren in het geweer tegen actie PLUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boeren in het geweer tegen actie PLUS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG. Boeren vrezen de dupe te worden van de nieuwe prijzenslag tussen supermarkten. Land- en tuinbouworganisatie LTO heeft gisteren een meldpunt geopend voor leveranciers die gedupeerd worden doordat PLUS prijsverlagingen wil verhalen op zijn leveranciers.

LTO wil toetsen of de kortingen die PLUS eist, in strijd zijn met de vorige week gelanceerde Europese gedragscode voor de beslechting van zakelijke geschillen tussen supermarkten en bedrijven in de agro- en foodsector. Klaas Johan Osinga, die namens LTO aan de code meewerkt, noemt de actie van PLUS een goede testcase. „Het lijkt op het eenzijdig opzeggen van bestaande contracten en nog wel met terugwerkende kracht. Dat is een overtreding van de gedragscode.”

De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) is „ontstemd” en roept PLUS op de maatregel zo snel mogelijk weer in te trekken. „Uiteindelijk zullen dergelijke kortingen worden verhaald op de voedselproducenten.” Volgens de NMV heeft PLUS niets geleerd van de commotie die vorig jaar onder boeren ontstond, toen Albert Heijn en Jumbo eenzijdig een korting oplegden aan hun leveranciers.

Maandag werd bekend dat PLUS zijn leveranciers van A-merken wil laten meebetalen aan de prijsverlagingen die de keten de afgelopen weken in zijn winkels heeft doorgevoerd. Die verlagingen zijn een reactie op recente prijsverlagingen van Albert Heijn.

Overigens werd PLUS gisteren door onderzoeksbureau MarketResponse uitgeroepen tot klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Het onderzoek onder ruim 2700 consumenten werd dit jaar voor de zevende keer uitgevoerd. Klanten loven PLUS om zijn „oprechte betrokkenheid en het nakomen van wat de reclame belooft”, meldt MarketResponse.

Directeur Willem Brethouwer van het onderzoeksbureau waarschuwt dat de nieuwe prijzenoorlog niet ten koste moet gaan van klantvriendelijkheid. Die komt volgens hem in het geding wanneer de druk op medewerkers toeneemt of er vooral goedkope krachten worden ingezet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Boeren in het geweer tegen actie PLUS

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's