Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

”Stepping Up”, opstapje naar vloeiend Engels

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

”Stepping Up”, opstapje naar vloeiend Engels

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is een nieuwe lesmethode Engels voor groep 7 en 8 van het reformatorisch basisonderwijs op de markt. Stepping Up is ontwikkeld door Hetty van Esch-van Haaren. De Alblasserdamse hoopt hiermee de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs te verbeteren. Bij voldoende belangstelling komt er ook een versie voor groep 5 en 6.

De reformatorische jeugd staat niet bepaald bekend om zijn grote kennis van de Engelse taal. Van Esch, docente Engels, ontdekte dat ook gemotiveerde leerlingen in het voortgezet onderwijs moeite hebben met het vak. Een van de oorzaken is volgens haar dat het gehanteerde lesmateriaal in de bovenbouw van de basisschool onvoldoende aansluit op het voortgezet onderwijs. Na gesprekken met zo’n 25 basisschooldirecteuren nam Van Esch de handschoen op en ging aan de slag.

Waarin onderscheidt uw methode zich?

„”Stepping Up” bestaat uit een tekst- en een werkboek, een docentenhandleiding, een leerlingen-cd, een cd met ingesproken teksten en een cd met toetsen en antwoorden. Zowel het tekst- als het werkboek is thematisch opgebouwd en bestaat uit acht hoofdstukken. Er zit een oplopende moeilijkheidsgraad in de methode.

Spelenderwijs werken de leerlingen aan vier vaardigheden: lezen, spreken, luisteren en schrijven. Door middel van authentieke luister- en leesteksten nemen leerlingen op speelse wijze kennis van taalspecifieke en culturele aspecten. Native speakers van dezelfde leeftijd als de leerlingen hebben de cd-onderdelen ingesproken.

Vanzelfsprekend ontbreken woordenlijsten niet en voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zijn er verdiepingsteksten beschikbaar. Ook kan er na elk hoofdstuk een internetopdracht worden gemaakt over het desbetreffende thema.

Ook voor de leerkrachten is het een prettige methode om mee te werken. De docentenhandleiding voorziet in een les- en een huiswerkwijzer.”

De methode is gemaakt voor het reformatorisch basisonderwijs?

„Klopt. Een deel van de reformatorische scholen gebruikt ”My name is Tom”, maar die methode is er op dit moment alleen nog maar voor groep 1 tot en met 6. Andere reformatorische scholen zijn overgegaan op algemeen lesmateriaal, maar dat is op een aantal punten strijdig met de identiteit. Een opdracht om een brief aan een deejay te schrijven, zullen kinderen in mijn methode niet tegenkomen. Ik heb situaties gebruikt die voor leerlingen herkenbaar zijn, zoals de zondagse kerkgang.”

”Stepping Up” ontneemt basisscholen het laatste excuus om slecht te presteren bij Engels.

„Ik geef al lange tijd trainingen Engels aan onderwijspersoneel op basisscholen. Veel docenten zeiden: „Leuk, deze cursus. Maar het ontbreekt ons aan geschikt lesmateriaal.” Toen ik vorig jaar door een overkoepelende onderwijsinstelling werd uitgenodigd om te spreken voor een groep basisschooldirecteuren, werd het ontbreken van een passende methode opnieuw ter sprake gebracht. Dat heeft mij doen besluiten om een gedegen methode voor het Engels te gaan schrijven. Lesmateriaal dat een doorlopende leerlijn naar het voortgezet onderwijs biedt.

Hoewel een geschikte lesmethode een must is, zijn scholen er hiermee nog niet. Van veel leerkrachten is het niveau Engels onder de maat. Voor basisscholen is het dus noodzaak om blijvend aandacht te schenken aan de Engelse vaardigheden van hun docenten.”

Wat is de meerwaarde van ”Stepping Up?”

„”Stepping Up” onderscheidt zich van de populaire methode ”content & language integrated learning”, die ervan uitgaat dat het aanleren van de Engelse taal verweven wordt met het overdragen van vakkennis bij de andere vakken. Ik ontken niet dat kinderen op jonge leeftijd erg ontvankelijk zijn voor het leren van een vreemde taal. Ik heb echter mijn twijfels of een echte onderdompeling in het Engels in een niet-Engelse omgeving ooit voldoende tot stand kan komen.

Dat laat echter onverlet dat ”Stepping Up” wel zorgt voor een zo groot mogelijke confrontatie met authentiek Engels. Mijn methode richt zich op het vergroten van taalplezier bij leerlingen. Daarom wordt er gebruikgemaakt van veel humoristische teksten. Het lesmateriaal voorziet in een rijk en gevarieerd taalaanbod. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar in de manier waarop grammaticale regels worden aangeboden en behandeld.”

U hamert op grammatica.

„Grammaticale regels zijn de verkeersregels van een taal. Zolang de basiskennis hiervan ontbreekt, zullen kinderen de gewenste spreek- en schrijfvaardigheden nooit bereiken. Leerlingen moeten bewust worden gemaakt van de talige bijzonderheden; een belangrijke voorwaarde om de abstractere regels die bij fenomenen horen te ontdekken.”

Waarom alleen een methode voor groep 7 en 8?

„Alle basisschooldirecteuren die ik heb gesproken, maken zich zorgen over een goede doorlopende leerlijn naar het voortgezet onderwijs. Om die reden kreeg ”Stepping Up” voor groep 7 en 8 prioriteit. Veel scholen vragen nu ook om een methode voor groep 5 en 6. Bij voldoende vraag ga ik ermee aan de slag en komt deze volgend jaar zomer beschikbaar.”

Hoe wordt uw lesmethode ontvangen?

„Tot mijn verrassing bleek er meer vraag naar te zijn dan ik aanvankelijk had ingeschat. Diverse docenten mailden mij hun positieve ervaringen. Ook onze site, egrammatica.nl, wordt druk bezocht. Ik ben blij dat ik met deze methode leerlingen kan helpen om de overstap naar het voortgezet onderwijs te vergemakkelijken.

Sommige basisscholen hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in een algemene lesmethode voor groep 7 en 8, ondanks de bezwaren die ze ertegen hebben. Voor basisscholen die dat niet hebben gedaan, valt er nu in elk geval iets te kiezen. En als vanaf 2015 de Cito-eindtoets verplicht wordt, is het niet om het even welke keuze er wordt gemaakt.”


Steenblokschool Goes blij met up-to-date lesmethode

Groep 7 en 8 van de Dr. C. Steenblokschool in Goes gebruiken sinds de start van het nieuwe schooljaar ”Stepping Up”. De eerste indruk van directeur J. de Nooijer is positief. „De methode is degelijk opgezet en is volledig. Lezen, schrijven, luisteren, grammatica: alle vaardigheden komen aan bod. De gestructureerde aanpak is prettig, voor zowel de leerkracht als de leerling.”

Dat ”Stepping Up” veel aandacht schenkt aan grammatica, vindt De Nooijer een sterk punt. „Sommige docenten zien meer in de aanpak waarbij leerlingen als het ware ondergedompeld worden in de Engelse taal. De grammatica komt later wel, zo is de gedachte. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen alvast wat kennis opdoen van de grammatica, zodat ze op de middelbare school niet met een achterstand beginnen.”

Wat De Nooijer ook aanspreekt, is dat de methode principieel verantwoord is. „De methode is van a tot z aanvaardbaar. Dat is met veel ander lesmateriaal helaas niet het geval.”

Op enkele punten is de basisschooldirecteur kritisch. „Hoewel de samensteller humoristisch, aansprekend tekstmateriaal gebruikt, is de methode vrij schools. Ook het aangeboden oefenmateriaal is wat karig. Dat is niet erg, maar het doet wel een beroep op de creativiteit van de leerkracht. De docent op onze school zorgt voor extra stof met gevarieerde werkvormen, zoals een Engels leesboek over de Titanic, met een presentatie erbij. Maar ook opdrachten waarbij kinderen gesprekjes voeren.”

Inmiddels hebben groep 7 en 8 de eerste Engelse toets achter de rug, met goed resultaat. „Het is absoluut nog te vroeg om dat aan ”Stepping Up” toe te schrijven, maar we zijn blij dat we nu eindelijk een up-to-date lesmethode hebben die bij onze school past. Onze vorige methode, ”Your Own English”, was sterk verouderd.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

”Stepping Up”, opstapje naar vloeiend Engels

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's