PLUS wil prijzenslag verhalen op leveranciers
Supermarkt is uit op lagere inkoopprijzen
DE BILT. Supermarktketen PLUS wil het inkomstenverlies als gevolg van de prijsverlagingen die in gang zijn gezet door concurrent Albert Heijn op zijn leveranciers verhalen. Dat liet een woordvoerster van PLUS gisteren weten na berichtgeving van de NOS.
PLUS heeft de afgelopen twee weken van zeker 1300 producten de prijs omlaaggeschroefd. „Als wij de prijzen niet ook verlagen, gaan klanten naar een supermarkt die dat wel heeft gedaan. Wij hebben hierdoor wel te maken met een verlies op de marges.”
De zegsvrouw bevestigt dat PLUS het verlies bij zijn leveranciers in rekening wil brengen. PLUS heeft de leveranciers ook gevraagd om „met creatieve oplossingen te komen.” Aan wat voor soort oplossingen dan moet worden gedacht, wil de keten uit concurrentieoverwegingen niet zeggen.
De woordvoerster wil het woord prijzenoorlog niet in de mond nemen. Er staan vooralsnog geen nieuwe prijzenslagen in de planning. De oproep aan de leveranciers heeft volgens haar alleen betrekking op prijzen die al zijn verlaagd.
PLUS is niet de enige supermarkt die afgelopen weken leveranciers heeft benaderd om de inkoopprijzen bij te stellen. Volgens Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), heeft een aantal concurrenten vergelijkbare verzoeken neergelegd. Welke dat precies zijn, kon Den Ouden niet zeggen. „Denk aan alle concurrenten van Albert Heijn.”
Hij vindt die ontwikkeling geen goede zaak. „Supermarkten concurreren hevig met elkaar. Maar de kosten van dat ondernemerschap moeten ze niet op de leverancier afwentelen.”
Kortgeleden zijn Nederlandse supermarkten, samen met leveranciers en het ministerie van Economische Zaken, begonnen met een proef die goede handelspraktijken moet bevorderen en waarborgen. De proef haakt aan bij de Europese code voor de beslechting van zakelijke geschillen tussen supermarkten en bedrijven in de agro- en foodsector, die vorige week in Brussel is gelanceerd.
In de afspraken is onder meer vastgelegd dat de prijsonderhandelingen van de supermarkten met leveranciers voortaan op een eerlijke, respectvolle wijze zullen worden gevoerd. Bij het initiatief zijn het ministerie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), dat als koepelorganisatie van de supermarkten in Nederland fungeert, de FNLI en de boeren- en tuindersorganisatie LTO betrokken.
Den Ouden vraagt zich af of PLUS en de andere supermarkten de nieuwe gedragscode niet schenden. „Ik vind dit een zorgelijke strijd, die zorgt voor slechtere condities voor onze leden.” De woordvoerster van PLUS wijst de beschuldiging van een schending van de code van de hand.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's