Verduurzamen haven vraagt nog veel inzet
Voordat de Rotterdamse haven echt duurzaam is, moet er nog een forse omslag worden gemaakt, stelt Alex Ouwehand.
In het RD van 14 september gaat René van der Plas, projectdirecteur Maasvlakte 2, uitgebreid in op het goederentransport van en naar de Rotterdamse haven en het achterland in Noordwest-Europa. Hij stelt aan het einde van het interview dat volgens de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH) de Rotterdamse haven de meest duurzame in Noordwest-Europa is. Aangezien hij ons als organisatie niet adequaat citeert, willen wij graag reageren.
De NMZH is al tientallen jaren betrokken bij de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Het doel van de Havenvisie 2030 is om van Rotterdam in 2030 de meest duurzame haven in Noordwest-Europa te maken. De NMZH heeft altijd gezegd dat hiervoor de potentie aanwezig is door de goede achterlandverbindingen via water en spoor en door goede mogelijkheden voor samenwerking tussen bedrijven en processen met uitwisseling van energie en grondstoffen. In het bijzonder echter ook door de inzet van het Rotterdamse havenbedrijf zelf. De NMZH steunt het Rotterdamse havenbedrijf actief in deze opgave. Maar er moeten nog veel inspanningen worden geleverd om een forse omslag naar een echt duurzame haven te maken.
Neveneffecten
De economische activiteiten, door de voortdurende uitbreiding van het havengebied, door het toegenomen transport en door de productie van grondstoffen en (half)fabricaten, hebben belangrijke neveneffecten. Er is een groot effect op natuurgebieden in de omgeving, op de leefomgevingskwaliteit voor mens en dier en op de duurzame voetafdruk (klimaat, energie, grondstoffen) van de Rotterdamse haven.
Maatschappelijke druk en regelgeving, vanuit Nederland en EU, heeft vanaf de jaren zeventig geleid tot milieumaatregelen (”end of pipe”), waardoor de vervuiling van lucht, water, bodem en de hinder door stank, stof en geluid is verminderd. De economische activiteiten zijn in het algemeen dus schoner geworden. Maar er zijn nog mogelijkheden voor verbetering en door de toegenomen economische activiteiten en de uitbreiding van de haven is de milieudruk nog steeds hoog voor mens, dier en natuur. De luchtvervuiling (stikstofoxiden, fijnstof) in de regio Rijnmond is anno 2013 nog een van de hoogste in Europa.
Inspanningen
De inzet van het Havenbedrijf Rotterdam is goed en René van der Plas heeft gelijk als hij zegt dat er veel is gebeurd. Er zijn goede stappen gezet. Maar we zijn er nog niet. Een forse stap vooruit is nodig voor een duurzame transitie: schonere en veiligere industrie, kringlopen moeten worden gesloten, het energieverbruik moet sterk omlaag en fossiel moet worden vervangen door ”biobased”. Daar zijn meer inspanningen voor nodig.
De Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland wil in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam daar ook zelf een bijdrage aan leveren. Dan wordt de Rotterdamse haven de meest duurzame van Noordwest-Europa.
De auteur is directeur van de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 23 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 23 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's