Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Prijzenslag AH vooral voor beter imago”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Prijzenslag AH vooral voor beter imago”

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT (ANP). De prijsverlagingen die Albert Heijn (AH) onlangs aankondigde, duiden vooralsnog niet op een nieuwe prijzenoorlog. Volgens analist Patrick Roquas van de Rabobank wil AH de andere supermarkten niet de stuipen op het lijf jagen, maar heeft de super de prijzenslag vooral bedoeld als campagne om zijn dure imago enigszins van zich af te schudden.

„Anders dan de grote prijzenoorlog van 2003 liggen de prijzen van AH nu helemaal niet zo veel hoger dan bij de concurrenten. Maar in de perceptie van veel klanten staat AH nog wel als een dure super te boek”, legt Roquas uit. „Waarschijnlijk wil de keten daarom wat meer inzetten op vaste lage prijzen en wat minder op wekelijkse aanbiedingen, net als Jumbo doet.”

AH maakte vorige week zo’n 1900 artikelen gemiddeld ruim 6 procent goedkoper. Marktonderzoeker Joop Holla van GfK Panel Services merkt op dat concurrenten als Jumbo en Plus inmiddels zijn gevolgd en ook met prijsverlagingen zijn gekomen. „Maar ze gaan er niet overheen. Ze verdedigen, maar vallen niet aan.”

Volgens Holla is het nog te vroeg om te spreken van een prijzenoorlog. Pas als blijkt dat consumenten hun koopgedrag drastisch wijzigen en bijvoorbeeld massaal overstappen naar AH, verwacht Holla meer prijzenslagen. „De prijsverlagingen hebben betrekking op een beperkt deel van het assortiment van AH. Het is maar de vraag hoeveel euro per week klanten nu daadwerkelijk minder kwijt zijn aan de kassa.”

Een woordvoerder van AH laat in een reactie weten dat de keten van plan is komende weken nog „groepjes van 100, een keer 50 en een keer 150 artikelen” in prijs te verlagen. „Maar het is niet onze bedoeling om de markt in beweging te brengen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

„Prijzenslag AH vooral voor beter imago”

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's