Hatchback van BMW excelleert in ruimte
Door te blijven vernieuwen en verrassend uit de hoek te komen, kunnen automerken klanten aan zich binden of op andere veroveren. Lukt BMW dat met een hatchback?
De eerste generatie 3-serie van BMW stamt uit 1975. Destijds bestond er alleen een tweedeurs sedan. Tegenwoordig hebben klanten de keuze uit een enorm programma, en toch weet BMW het aanbod nog verder uit te breiden. In dit geval met een vijfdeurs hatchback, de Gran Turismo.
Traditioneel hebben de Duitse premiummerken niet zo veel met hatchbackmodellen. Een sedan, coupé, cabriolet en stationwagon horen er wel altijd bij. Maar sinds Audi de A5 Sportback lanceerde, lijkt de acceptatie in één keer afgerond. Niet vreemd dat BMW hierop antwoordt met de 3-serie GT.
Nu heeft het merk niet ‘gewoon’ het onderstel van de sedan gepakt en daar een andere achterkant op gemaakt. De GT staat namelijk op een verlengde bodemgroep die BMW toepast op een langere sedan voor de Chinese markt. Daarmee groeit niet alleen de wielbasis, maar neemt ook de totale lengte toe (tot een forse 4,82 meter). Bovendien komt de carrosserie hoger uit dan die van de bestaande varianten en dat resulteert in een enorme toename van de interieurruimte.
Velen zullen even moeten wennen aan de carrosserielijn, vooral als de auto en profiel wordt bekeken. Dan valt ook meteen op dat maar heel weinig carrosseriepanelen met bestaande modelvarianten worden gedeeld. Neem nu de portieren. De ruiten missen een omlijsting. Ze zakken als een portier dichtgaat weer keurig op de rubbers.
De auto beschikt over een gigantische achterklep die toegang geeft tot de bagageruimte. BMW krijgt het voor elkaar de 3-serie GT een groter volume mee te geven dan de Touring. Achter de klep gaat 520 liter aan volume schuil. Aan beide kanten van de laadruimte zitten hendels waarmee een helft van de achterbank op afstand kan worden neergeklapt. In dat geval groeien de mogelijkheden naar 1600 liter!
Sterk concept
Al vanaf de eerste generatie staat de BMW 3-serie niet bepaald bekend vanwege het ruimteaanbod op de achterbank. Daar heeft de GT helemaal geen last van. De extra lengte van de wielbasis vertaalt zich in een forse toename van de beenruimte voor de achterpassagiers. Zij kunnen er zelfs gemakkelijk met de benen over elkaar zitten. De extra dakhoogte komt hier eveneens van pas. Wie bovengemiddeld vaak met meer dan twee personen van de auto gebruikmaakt, koopt met de Gran Turismo een functioneel sterk concept.
De zitpositie voorin valt ook een aantal centimeters hoger uit dan bij de al bestaande carrosserievarianten. Maar zo wordt dat niet direct ervaren. Gezeten op goed afstelbare stoelen zie je het bekende dashboard. In het geval van deze Sportuitvoering loopt hier een rode accentbies, die wordt voortgezet op de portierpanelen en in diverse rode stiksels (stuur, meubilair). Het geheel komt overzichtelijk over en de meeste functies werken intuïtief. De afwerking van de auto blijkt van de bekende, hoge BMW-kwaliteit.
Koppelsterke viercilinders met turbo
Waar in het verleden een beetje koper van een BMW 3-serie koos voor een o zo lekker klinkende zescilinder in lijn, concentreert het aanbod zich tegenwoordig op koppelsterke viercilinders met turbo. Neem nu deze 328i, een typebenaming die toch nog steeds de indruk wekt van een paar cilinders meer. Maar in het vooronder ligt een verrassend compacte 2 liter. Die evenaart met een vermogen van 245 pk en een koppel van 350 Nm al bij 1250 tpm qua prestaties probleemloos de vroegere zespitters. Of overtreft deze zelfs. Alleen het geluid beantwoordt wellicht niet aan de verwachting.
De auto presteert uitermate kwiek, sprint ongeacht de versnellingsbakkeuze in 6,1 seconden naar de 100 km/u en topt op 250 km/u. Gelukkig blijft het brandstofverbruik netjes binnen de perken met een praktijkgemiddelde van 1 op 12. Sturen doet de 3-serie GT net zo strak als de andere modellen. De langere wielbasis zorgt samen met de wat meer vergeeflijke afstemming van het onderstel van de huidige 3-serie voor een prima comfort.
Prijstechnisch ligt de GT fractioneel boven de Touring. De reeks begint met de 320i GT vanaf 41.480 euro. De 328i GT vergt minimaal een investering van 47.694 euro en wie daadwerkelijk een zescilinder wil, is 58.454 euro voor de 335i kwijt.
>>youtube.com/automediaNL voor een video.
BMW 328i GT
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie 6,1 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 12 kilometer
CO2-uitstoot 149 g/km
Energielabel B
+
Functionaliteit. BMW heeft niet eerder een auto in deze modelserie gehad met zo’n groot bagagevolume en een limousineachtige beenruimte op de achterbank.
Onderstel. De wielbasis is langer, de zitpositie is hoger, en het rijgedrag van de Gran Turismo blijft van topniveau.
-
Motor. Bij het horen van de typenaam 328i verwacht de BMW-kenner toch een lekker klinkende zescilinder.
Vormgeving. Van de zijkant bekeken is de Gran Turismo niet de fraaiste uit de 3-serie.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's