Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nederlanders actiever in het buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nederlanders actiever in het buitenland

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM. Nederlandse ondernemingen hebben het afgelopen halfjaar fors meer geïnvesteerd in opkomende markten. Het aantal overnames in met name landen zoals India, Rusland en voormalige Sovjetstaten steeg in deze periode tot 36 transacties, tegen 12 in de tweede helft van 2012.

Dat meldde accountants- en adviesfirma KPMG gisteren op basis van eigen onderzoek. Wereldwijd liep het aantal overnames door westerse bedrijven juist behoorlijk terug: KPMG registreerde 526 transacties, 13 procent minder dan in het tweede halfjaar van 2012.

Ook het aantal overnames van westerse bedrijven door ondernemingen in opkomende economieën liep verder terug, van 228 in de laatste zes maanden van 2012 naar 169 in de eerste zes maanden van dit jaar.

Een forse daling deed zich ook voor in het aantal transacties tussen de opkomende landen onderling, van 131 in de tweede helft 2012 naar 110 in de afgelopen zes maanden. Dat is volgens KPMG een duidelijk bewijs dat de opkomende markten niet immuun zijn voor de wereldwijde malaise waarin de fusie- en overnamemarkt is beland.

Als het om de handel met Duitsland gaat, heeft Nederland weliswaar een positief imago als handelsland, maar weten Duitsers amper Nederlandse bedrijven te noemen. De Nederlandse ambassade in Duitsland deed onderzoek naar de reputatie van Nederland in Duitsland en maakte de resultaten gisteren in Berlijn bekend. De oosterburen blijken nauwelijks op de hoogte van Nederlandse expertise en prestaties op het gebied van wetenschap en technologie, waardoor veel potentieel onbenut blijft. Deelnemers aan het onderzoek bepleiten een actievere houding op beurzen en congressen.

De Nederlander zelf wordt gezien als vrolijk, ongecompliceerd en joviaal. Opvallend zijn ook de meertaligheid, tolerantie, sociale georiënteerdheid en creativiteit.

Als negatieve punten worden genoemd: de informele houding, die soms botst met Duitse eisen, amerikanisme, winstbejag en de langdurige besluitvorming.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Nederlanders actiever in het buitenland

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's