Costa Concordia overeind getrokken
GIGLIO. De Costa Concordia, het cruiseschip dat in januari 2012 voor het Toscaanse eiland Giglio op een rif liep, is afgelopen nacht overeind getrokken. Dat gebeurde tijdens een complexe operatie die negentien uur duurde.
Bij het overeind trekken van het schip werd een complex systeem van staalkabels, katrollen en contragewichten ingezet.
Kort na 04.00 uur klonk op Giglio een misthoorn, waarop Franco Gabrielli, het hoofd van de Italiaanse burgerbescherming, bekendmaakte dat de operatie om het schip rechtop te trekken was geslaagd. Bij de operatie zijn voor zover bekend geen milieuvervuilende stoffen vrijgekomen, zei projectmanager Franco Porcellacchia bij de eigenaar van de Costa Concordia, Costa Crociere SpA.
De hele operatie zou aanvankelijk niet langer dan twaalf uur duren, maar liep vertraging op door het onderhoud aan het geheel van kabels en apparatuur om het schip vlot te trekken. Toen de zwaartekracht eenmaal vat op het proces kreeg richtte het gehavende cruiseschip zich uiteindelijk opmerkelijk snel overeind.
De rechterkant van het schip heeft twintig maanden onder water gelegen en is door het kapseizen en het overeind trekken zwaar beschadigd geraakt. Voordat het cruiseschip kan worden versleept moet de schade volgens de Zuid-Afrikaanse berger die de operatie leidde, Nick Sloane, uitvoerig worden onderzocht. Hij leek wel vertrouwen te hebben. „Hij was sterk genoeg om op deze manier overeind te komen, dus is ook sterk genoeg om te worden versleept.”
De bergingsmethode is in 1943 gebruikt om het Amerikaanse oorlogsschip USS Oklahoma na de aanval op Pearl Harbor weer rechtop te zetten, maar is nog nooit toegepast bij een schip zo groot als de Costa Concordia.
In het voorjaar moet het cruiseschip worden gesloopt. Voorlopig zal het rusten op een platform dat op de zeebodem is gebouwd. Pas na de winter zal het weer drijvend worden gemaakt en weggesleept naar de sloop.
De ramp met de Costa Concordia kostte 32 van de 4200 passagiers en bemanningsleden het leven. De lichamen van een Indiase kelner en een Italiaanse passagier zouden nog aan boord zijn.
Bewoners van het eiland zeiden blij te zijn dat het schip eindelijk wordt verplaatst.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's