Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Costa Concordia overeind getrokken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Costa Concordia overeind getrokken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GIGLIO. De Costa Concordia, het cruiseschip dat in januari 2012 voor het Toscaanse eiland Giglio op een rif liep, is afgelopen nacht overeind getrokken. Dat gebeurde tijdens een complexe operatie die negentien uur duurde.

Bij het overeind trekken van het schip werd een complex systeem van staalkabels, katrollen en contragewichten ingezet.

Kort na 04.00 uur klonk op Giglio een misthoorn, waarop Franco Gabrielli, het hoofd van de Italiaanse burgerbescherming, bekendmaakte dat de operatie om het schip rechtop te trekken was geslaagd. Bij de operatie zijn voor zover bekend geen milieuvervuilende stoffen vrijgekomen, zei projectmanager Franco Porcellacchia bij de eigenaar van de Costa Concordia, Costa Crociere SpA.

De hele operatie zou aanvankelijk niet langer dan twaalf uur duren, maar liep vertraging op door het onderhoud aan het geheel van kabels en apparatuur om het schip vlot te trekken. Toen de zwaartekracht eenmaal vat op het proces kreeg richtte het gehavende cruiseschip zich uiteindelijk opmerkelijk snel overeind.

De rechterkant van het schip heeft twintig maanden onder water gelegen en is door het kapseizen en het overeind trekken zwaar beschadigd geraakt. Voordat het cruiseschip kan worden versleept moet de schade volgens de Zuid-Afrikaanse berger die de operatie leidde, Nick Sloane, uitvoerig worden onderzocht. Hij leek wel vertrouwen te hebben. „Hij was sterk genoeg om op deze manier overeind te komen, dus is ook sterk genoeg om te worden versleept.”

De bergingsmethode is in 1943 gebruikt om het Amerikaanse oorlogsschip USS Oklahoma na de aanval op Pearl Harbor weer rechtop te zetten, maar is nog nooit toegepast bij een schip zo groot als de Costa Concordia.

In het voorjaar moet het cruiseschip worden gesloopt. Voorlopig zal het rusten op een platform dat op de zeebodem is gebouwd. Pas na de winter zal het weer drijvend worden gemaakt en weggesleept naar de sloop.

De ramp met de Costa Concordia kostte 32 van de 4200 passagiers en bemanningsleden het leven. De lichamen van een Indiase kelner en een Italiaanse passagier zouden nog aan boord zijn.

Bewoners van het eiland zeiden blij te zijn dat het schip eindelijk wordt verplaatst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Costa Concordia overeind getrokken

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's