Grote Cito-verschillen tussen scholen
AMSTERDAM. Bassisscholen in Limburg scoren het best, scholen in Drente het slechtst van Nederland. Uit onderzoek van RTL Nieuws van zaterdag naar alle Cito-scores en andere eindtoetsen blijkt dat er grote regionale verschillen zijn.
Scholen in Limburg en Utrecht komen met een 8 en een 7,5 als beste uit de bus. Drenthe (6,2), Flevoland (6,3) en Friesland (6,4) presteren aanzienlijk slechter. In de top tien van best scorende scholen die RTL Nieuws heeft samengesteld, staan drie reformatorische basisscholen: de Ds. Pieter van Dijkeschool in Bruinisse, de Johannes Calvijnschool in Urk en de Ds. Jac. Koelmanschool in Rotterdam (Hoogvliet).
De Ds. Pieter van Dijkeschool en een openbare basisschool in het Friese Stiens hebben zulke goede resultaten op de eindtoets dat zij van RTL een 10 krijgen. In RTL’s top tien staan verder twee protestants-christelijke scholen, twee rooms-katholieke scholen en twee algemeen bijzondere scholen.
RTL Nieuws heeft een overzicht op zijn site geplaatst waarmee per basisschool de score kan worden bekeken. Volgens de zender betekent een slechte score niet per definitie dat het onderwijs op de school niet goed is. „Misschien vindt de school andere dingen belangrijker dan een hoge score, of neemt de school juist bewust kinderen aan die minder goed kunnen leren.”
Naast de regionale verschillen onderschrijft het onderzoek dat kleine basisscholen slechter presteren dan grote scholen. Hoe groter de school, hoe hoger de score op de Cito-toets. Waar scholen met minder dan 100 leerlingen gemiddeld een 6,4 haalden, scoorden scholen waarop 310 of meer kinderen zitten een 7,6.
Verder blijkt dat montessorischolen (8,1), waar kinderen vrijer zijn om zelf te kiezen wat ze op een bepaald moment doen, beter presteren dan scholen waar klassikaal (7) wordt lesgegeven. Ook doen leerlingen van rooms-katholieke basisscholen het beter op de Cito-toets dan leerlingen van openbare scholen. Roomse scholen krijgen gemiddeld een 7,3, tegen een 6,9 voor openbare scholen.
Omdat de Cito-gegevens niet zomaar te vergelijken zijn, zijn de resultaten van de scholen naast de scores van vergelijkbare scholen gelegd. Hieruit kwam een rapportcijfer van iedere school. In dit cijfer zijn ook de sociale, economische en culturele achtergrond van alle leerlingen van de basissschool meegenomen.
Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) vindt het een goede zaak dat de Cito-scores openbaar zijn gemaakt, omdat ze ouders helpen een indruk te krijgen van de kwaliteit van een school. „Uiteraard moet je je daarbij niet blind staren op één gegeven. Kwaliteit van onderwijs is meer dan alleen de Cito-score.”
Het is voor het eerst dat de Cito per school openbaar is gemaakt. Scholen probeerden dit met een rechtszaak tegen te houden, omdat ze vreesden dat de scores zouden worden gebruikt als ranglijst.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's