„Systeem voor veiligheid trein werkt niet altijd”
UTRECHT (ANP). Een veiligheidssysteem op het spoor dat moet aangeven of er een trein rijdt op een stuk rails, werkt niet altijd goed. Koperdiefstal, maar ook roest en een te lage asdruk van treinen zorgen voor verkeerde meldingen in het treinvolgsysteem, stelde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zaterdag.
De inspectie benadrukt in haar jaarverslag dat dit maar heel zelden voor mogelijk gevaar zorgt. ProRail heeft bovendien nog andere beveiligingssystemen. Veel vaker komt het voor dat er vertraging wordt veroorzaakt door een fout in het zogenoemde spoorstroomloopsysteem.
„Dit systeem berust op het meten van de elektrische stroom die tussen de linker- en rechterspoorstaaf kan gaan lopen als de wielen van een trein een verbinding tussen de beide spoorstaven maken. De rails zijn verdeeld in stukken variërend van circa 10 tot 1000 meter waarbinnen dankzij deze spoorstroomlopen bepaald kan worden of er al dan niet in zo’n sectie spoorvoertuigen aanwezig zijn”, legt een woordvoerster van de ILT uit.
Het komt regelmatig voor dat er ten onrechte wordt gemeld dat er een trein rijdt op een stuk spoor, bijvoorbeeld door koperdiefstal. „Het beveiligingssysteem laat dan geen andere treinen toe tot het spoorgedeelte waarin deze sectie ligt. Het treindetectiesysteem is zo ontworpen dat in feite alle faaloorzaken leiden tot deze ”veilige” faalvorm.”
Het kan ook voorkomen dat er een ”risicovolle faalvorm” optreedt, bijvoorbeeld als de wielen van een trein niet genoeg contact maken. Dat kan als er roest op de wielen of spoorstaven zit, of als de asdruk van een trein te laag is. Daardoor lijkt het alsof er geen trein rijdt op een stuk spoor, terwijl die er wel is.
„Vaak is zo’n storing erg kortstondig, waarmee de directe risico’s beperkt blijven”, aldus de ILT, die benadrukt dat „de veilige werking van treindetectiesystemen” continu in de gaten wordt gehouden door de ILT en ProRail.
ProRail laat in weten dat als de treinverkeerleiders een trein zien ‘verdwijnen’, er direct wordt ingegrepen om ongelukken te voorkomen. Op het scherm van de verkeersleiding krijgt een trein bovendien een speciaal nummer, waardoor zij weten dat er iets aan de hand is met het spoorstroomloopsysteem.
Bij Zwolle is twee weken geleden nog een treinongeluk voorkomen door een waarschuwingssysteem van spoorbeheerder ProRail, dat nog vrijwel nergens is toegepast. Het systeem is wel geïnstalleerd bij Zwolle, vanwege de vorig jaar geopende Hanzelijn. Een sprinter uit Lelystad reed door een rood sein. Omdat het ATB-beveiligingssysteem, dat ervoor moet zorgen dat de trein automatisch stopt, niet werkte, kwam de trein op het baanvak van een aanstormende intercity uit Amersfoort terecht. Door het nieuwe systeem, flankbeveiliging genoemd, ging op het baanvak van de trein uit Amersfoort het sein op rood.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 16 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's