Een preek in geheimtaal
Voor buitenstaanders is de prediking in veel reformatorische kerken geheimtaal, meent Ed van Hell, directeur van de stichting Ontmoeting. In de kerk preekt men voor zondaren, maar in wezen zijn ze niet welkom, want ze begrijpen van de dienst geen woord.
In ”Thuisloos in twee werelden” vertelt hij over zijn worsteling met enerzijds zijn kerkelijk thuis in de Gereformeerde Gemeenten, en aan de andere kant Gods opdracht voor de wereld van dak- en thuislozen.
Het boek neemt de lezer op een gemakkelijke wijze mee in de levens van Van Hell en dat van Nelis, cliënt van Ontmoeting. Van Hell groeit op in de reformatorische wereld en werkt met dak- en thuislozen. Nelis komt uit een van huis uit rooms-katholiek gezin waar sprake is van geweld en verslaving. De overeenkomst tussen beiden is dat ze op zoek zijn naar de vervulling van hun levensdoel. Het blijft onduidelijk of met de titel ”Thuisloos in twee werelden” de zoektocht van Van Hell wordt bedoeld, of dat beide personen ieder in hun wereld zich niet thuis voelen.
De auteur, Terdegeredacteur Huib de Vries, brengt de levens in beeld van Van Hell en Nelis en toont hun vragen en zoektochten. Het zijn twee naast elkaar staande verhaallijnen, maar ze hebben meer overeenkomsten dan op het eerste gezicht verwacht zou worden. Van Hell groeide op in een gezin binnen de Gereformeerde Gemeenten, vertrok naar Zuid-Afrika om het zondige Nederland te ontlopen, keerde terug en maakte na vele jaren werkzaam te zijn geweest bij de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten de overstap naar Ontmoeting. Deze reformatorische stichting verzorgt opvang en begeleiding van dak- en thuislozen.
Daarnaast beschrijft het boek het leven van Nelis. Hij brengt zijn jeugd door op Curaçao, waar hij vroeg in zijn jeugd in een wereld van verslaving en criminaliteit belandt. Nelis vertrekt naar Nederland, waar hij via verschillende instellingen in aanraking komt met Ontmoeting.
Het verhaal van Nelis illustreert de gebrokenheid in de wereld. Mishandeling, criminaliteit, verslaving en echtscheiding zijn hem bekend. In zijn zoektocht naar het op orde krijgen van zijn leven maakt hij kennis met de zorg aan dak- en thuislozen en de reformatorische wereld. Met vallen en opstaan lukt het hem zijn leven gestalte te geven. Zijn geestelijk thuis vindt hij in de evangelische kring, niet in de reformatorische gezindte. In wezen is dit waar het om draait in het boek. Wil je de mens in nood helpen, dan moet je hem werkelijk willen ontmoeten. Hoe doe je dit wanneer er sprake is van een schijnbaar onoverbrugbare kloof tussen de reformatorische kerk en de wereld? In de kerk van Van Hell preekt men voor zondaren, maar in wezen zijn ze niet welkom, want ze begrijpen van de kerkdienst geen woord.
In Van Hells verhaal wordt de worsteling zichtbaar met aan de ene kant zijn kerkelijk thuis in de Gereformeerde Gemeenten en aan de andere kant Gods opdracht voor de wereld van dak- en thuislozen. Het is een eerlijk en openhartig verhaal over zijn leven en vragen. Hij stelt zich daarin erg kwetsbaar op. Is voorzichtig kritisch op zijn achterban. Het boek zet de lezer aan het denken. Van Hell worstelt ermee dat in zijn kerk wordt gepreekt dat Jezus gekomen is voor verloren zondaren, hoeren en tollenaren, maar dat er voor hen een afzonderlijke dienst wordt georganiseerd.
Zo kan het voorkomen dat Van Hell ’s morgens in zo’n aangepaste dienst voor mensen van de straat voorgaaten ’s avonds een preek leest in zijn gemeente. Van Hell zegt dat hij voor beide een andere taal heeft waarin hij het Evangelie verkondigt. De taal die hij ’s morgens spreekt bij de mensen van de straat zou niet begrepen worden in de avonddienst van zijn kerk, en andersom. Twee werelden. Voor buitenstaanders is de prediking in veel reformatorische kerken geheimtaal, zegt Van Hell.
De zondag na het lezen van dit boekje vertelde onze predikant het volgende verhaal. Er kwam een donkergekleurde man een kerkdienst bezoeken. Hem werd de toegang geweigerd. De volgende zondag trok hij zijn beste pak aan. Misschien mag ik binnenkomen als ik er netjes uitzie, dacht hij. Maar opnieuw werd hij geweigerd. Toen hij ’s avonds verdrietig in bed lag, troostte God hem met de woorden: „Wees niet verdrietig. Ik ben er al een lange tijd niet meer welkom.”
Twee werelden die steeds verder uit elkaar lijken te lopen. Van Hell laat zien hoe hij en de medewerkers van Ontmoeting steeds beter de weg vinden naar de mensen in nood. Met vallen en opstaan. Hij benadrukt steeds weer dat het gaat om de ander werkelijk te willen ontmoeten en aan te sluiten bij zijn leven en vragen. Dat is hard werken.
Nelis worstelt om een thuis te vinden in de maatschappij. Hij trouwt, gaat weer scheiden, valt terug, herstelt zich en vindt zijn weg. Hij sluit zich aan bij een kerkelijke gemeente waar hij zich thuis voelt. In zijn dagelijks leven doet hij vrijwilligerswerk bij Ontmoeting. Zo blijft hij in evenwicht. Van Hell lijkt ook een evenwicht te hebben gevonden. „Ik accepteer de realiteit in beide werelden”, zegt hij. „Twee werelden die heel dicht bij mij liggen en tegelijk onmetelijk ver uit elkaar liggen.”
”Thuisloos in twee werelden” is een boek dat het waard is om gelezen te worden. De Vries schetst op kernachtige wijze deze twee personen. Het is alsof je met hen in gesprek bent. Het boek doet een appel op reformatorische christenen. Hoe staan zij ten opzichte van de mens in nood; de gevangene, verslaafde, dak- en thuisloze en prostituee? Hebben zij hen bezocht, gekleed, hun een beker drinken gegeven? Als je met de Bijbelse opdracht aan de slag gaat, kom je voor vragen te staan zoals Van Hell die deelt in dit boek. Ik hoop dat er een vervolg komt, want het mag niet bij de vragen blijven. Dit boek vraagt om antwoord. Dat zal tot zegen van de kerk zijn. De kerk heeft de antwoorden voor de wereld en wij zijn geroepen het Evangelie te verkondigen in woord en daad. Bij het Leger des Heils zeggen ze: „Christus voor de wereld, de wereld voor Christus.”
Drs. Jan Jans is algemeen directeur van het Leger des Heils Midden-Nederland.
Boekgegevens
Thuisloos in twee werelden, Huib de Vries; uitg. De Banier, Apeldoorn, 2013; ISBN 978 90 336 34598; 119 blz.; € 9,95.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's