Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thuis leren haalt talent naar boven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thuis leren haalt talent naar boven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als staatssecretaris Dekker talent wil benutten, moet hij thuisonderwijs niet verbieden maar omarmen, vinden Jessica van Driel en Toine Manders.

Albert Einstein was op school een langzame leerling die niet sociaal was. Hij had een hekel aan school en vertelde later dat door de schoolse dwang zijn behoefte om dingen te ontdekken en zijn creativiteit verloren gingen. Vanaf zijn tiende kreeg hij thuis les en ging hij zich verdiepen in dingen die hij interessant vond. Hij zei ooit: „Iedereen is een genie. Maar als je een vis afrekent op zijn vaardigheid in boompje klimmen, zal die zijn leven lang geloven dat hij een prutser is.”

Hiermee sloeg Einstein de spijker op de kop. In het huidige onderwijssysteem worden kinderen beoordeeld volgens een algemene maatstaf. Dit resulteert in middelmatigheid. Als een kind bepaalde lesstof niet goed begrijpt dan krijgt het kind een onvoldoende. Er is met gemiddeld dertig kinderen in een klas geen tijd om het kind hier verder in te ondersteunen. Gebeurt dit regelmatig, dan kan dit erg schadelijk zijn voor het kind. Het kind kan gepest worden op school en ook thuis zullen de ouders teleurstelling laten blijken en vaak moet het kind een heel jaar overdoen.

Er zijn ook leerlingen die juist erg geïnteresseerd zijn in een onderwerp. Zij willen zich graag verder verdiepen en aanvullende vragen stellen aan de leraar. De leraar heeft echter geen tijd om dieper op de stof in te gaan dan voorgeschreven en het kind heeft verder weinig mogelijkheden om naast het huiswerk nog uitgebreid op onderzoek uit te gaan over dit onderwerp. Als een kind te veel interesse toont, loopt het ook nog het risico gepest te worden in de klas.

Ieder kind moet dezelfde verplichte lesstof leren, ongeacht de interesse. Door de druk om te presteren gaat het kind trucjes ontwikkelen. Het leert rijtjes en ezelsbruggetjes uit het hoofd en gaat spiekbriefjes maken. Op deze manier kan het kind een voldoende halen voor een proefwerk, maar dat het kind alles een dag later weer vergeten is, daar maalt niemand om. Het zou natuurlijk veel beter zijn als een kind oprecht geïnteresseerd zou zijn in de lesstof en de wil heeft te leren.

Pindakaas

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs gaf vorige week aan het te betreuren dat in het huidige onderwijssysteem de beste leerlingen onder de maat presteren en dat er talent onbenut blijft. Hier wil hij verandering in aanbrengen.

Een bekende pindakaasreclame heeft een prima antwoord voor Dekker. We zien sporter Pieter van den Hoogeband stuntelen op het voetbalveld. De coach zet hem aan de kant met de boodschap dat hij meer moet gaan oefenen. Hij mag niet meer mee doen. Aan de kant maakt een van de teamgenootjes hem nog een keer duidelijk dat hij er echt niets van kan. Van den Hoogeband bleek niet goed in voetballen maar een prima zwemmer, die hier later heel goed zijn boterham met pindakaas mee zou gaan verdienen. De slogan van dit pindakaasmerk: ”Haal eruit wat erin zit”.

Hoe kun je uit een kind halen wat erin zit? Het dient zo veel mogelijk individuele aandacht te krijgen. De focus binnen het leren moet liggen op persoonlijke groei. Een kind moet de mogelijkheid hebben zich te verdiepen en dingen zelfstandig te ontdekken. Een kind moet creatief kunnen zijn en zelf na mogen denken, zonder angst voor afwijzing, teleurstelling of pesterijen van medeleerlingen, leraren of ouders. Nogmaals een mooie uitspraak van Einstein: „Onderwijs is niet het leren van feiten, maar het verstand trainen om te denken.”

Bedrijfsleven

Een aantal ouders in Nederland heeft besloten veel tijd en energie in de groei en de ontwikkeling van hun kinderen te steken en hun kinderen zelf te onderwijzen. Op deze manier kunnen de kinderen net zo diep op de stof ingaan als ze zelf willen en, indien gewenst, meer tijd besteden aan onderwerpen waar ze moeite mee hebben. Zonder bang te hoeven zijn voor pesterijen. Hun sociale ontwikkeling verloopt goed, doordat zij tijd doorbrengen met mensen van alle leeftijden die ze zelf uitkiezen, in plaats van de hele week gedwongen te worden in dezelfde klas te zitten met dezelfde leerlingen en leraar.

De ultieme oplossing voor het vraagstuk van Dekker dus. Vreemd genoeg wil hij juist deze vorm van onderwijs gaan verbieden. In Amerika krijgen ruim 2 miljoen kinderen thuisonderwijs. Ook in veel Europese landen krijgen kinderen deze unieke vorm van privéonderwijs. In Amerika is het bedrijfsleven bijzonder geïnteresseerd in mensen die thuisonderwijs hebben gehad. Zij presteren veel beter op universiteiten, werken meestal harder, hebben meer plezier in hun werk en zijn socialer. Waarom Dekker deze oplossing voor zijn probleem nu juist wil verbieden is dan ook volstrekt onduidelijk.

Jessica van Driel is thuisonderwijzeres, Toine Manders voorzitter van de Libertarische Partij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Thuis leren haalt talent naar boven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's