„Vertel over Pottenbakker”
KRIMPEN AAN DEN IJSSEL. De Heilige Schrift is rijk aan patronen van hoe God in het leven van mensen werkt. In de geschiedenissen van onder andere de koningen zie je de hand van de grote Pottenbakker. Door onze vertellingen op de zondagsschool mogen we als het ware de handen van de Heere zijn om de levens van de kinderen te bewerken.”
Dat zei drs. J. van Mourik zaterdag in zijn inleiding op de 43e jaarvergadering van de Bond van Zondagsscholen der Gereformeerde Gemeenten, in Krimpen aan den IJssel. De docent godsdienst aan het Calvijn College in Goes sprak over ”Leven in de tijd van de koningen”.
Het was de tijd van de scheuring van het rijk tot aan de ballingschap, hield hij de leidinggevenden van de zondagsscholen voor. Een tijd van dreiging en conflicten. Het volk kon op de Heere vertrouwen of eigen wegen kiezen. Van Mourik: „Dwars door alles heen zien we dat de Heere doorgaat. Een rest keert weer. Laat de kinderen in uw vertelling uit de koningentijd iets beleven van de spanning van deze tijd.”
De inleider gaf voorbeelden van roepstemmen uit de tijd van de koningen, om die vervolgens te plaatsen in patronen die de Bijbel volgens hem op tal van plaatsen laat zien. Zo probeerde Jerobeam met behulp van de godsdienst het volk te verenigen, door een stierkalf op te richten in Dan en Bethel. Waarom een stierkalf? Van Mourik, tijdens de vragenbespreking: „Een stierkalf was het cultussymbool van kracht en geweld.”
Met de waarschuwing van de profeet aan het adres van Jerobeam doet de koning niets. Roepstemmen als dat zijn hand verstard raakte, of de dode profeet, werkten bij Jerobeam niets uit.
Bij Abia sloegen de roepstemmen wél naar binnen. „Laten wij ons gezeggen door de roepstemmen die tot ons komen?” vroeg Van Mourik. „Maak die roepstemmen transparant tot op de Heere. In Abia werd iets goeds gevonden voor de Heere – evenals in Obadja, die al jong de Heere mocht vrezen.”
„Vertel dat de kinderen”, merkte de Goese godsdienstdocent op. „Van geslacht tot geslacht zijn er altijd voorbeelden geweest van Gods genade. Ga op zoek naar de ernst van de roepstemmen en hoe ze gehoord zijn.”
Van Mourik gebruikte het motief van de pottenbakker. De manieren waarop de hand van de grote Pottenbakker in levens van mensen werkt zijn volgens hem patronen die we overal in de Schrift tegenkomen. „Ook in de boeken van de koningen zien we dat de Heere in de weg van Zijn oordelen en de gerichten Zijn heil uitwerkt.”
Ds. A. Schot, predikant van de gereformeerde gemeente te Nunspeet en voorzitter van de Bond van Zondagsscholen van de Gereformeerde Gemeenten, stond in zijn openingswoord stil bij hoe het volk zich in de tijd van Jeremia beroemde op Gods verbond en hoe het daar misbruik van maakte. „Toch maakt de Heere met het volk een nieuw verbond. Tegen verbondbrekers zegt Hij: „Ik zal u tot een God zijn en zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste tot hun grootste toe.” Het genadeverbond is een troost in het ambtelijk en ook in het zondagsschoolwerk.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 9 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 9 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's