Natte Hiswa must voor Friese ondernemer
Dertig jaar bestaat de Hiswa te water. Koning Willem-Alexander opende daarom deze week de botenbeurs in Amsterdam. Veel Friese jachtbouwers zijn al vanaf het allereerste begin op deze botenshow.
Finne Baarda van Atlantic Nieuwbouw uit Harlingen is zo’n Friese ondernemer die al vanaf het begin bij de Hiswa te water betrokken is. De eerste editie was nog op het Binnen-IJ in Amsterdam, herinnert hij zich. Na enkele jaren verplaatste de botenshow zich naar IJmuiden, waar hij lange tijd plaatsvond. Sinds vorig jaar is de natte Hiswa terug in Amsterdam, op de NDSM-werf, niet ver van het Centraal Station.
Een toplocatie, vindt Baarda. Vorig jaar was de Marina Amsterdam nog niet helemaal klaar. Het was toen een beetje behelpen. Maar nu alles gereed is, vooral het restaurant, is er eigenlijk niks te klagen. Nou ja, Baarda heeft toch wat gemengde gevoelens over zijn standplaats. Hij ligt er met een Atlantic 48, een zeilschip waarvoor hij 1,2 miljoen euro vraagt. Om hem heen liggen alleen maar schepen van een paar ton. „We liggen hier op het Pleasure Island, terwijl we eigenlijk thuishoren op het Luxury-gedeelte”, legt Baarda uit. Zeilers die een duur jacht zoeken, komen nu niet automatisch naar hem toe. „Aan de andere kant”, zegt Baarda, „we vallen hier wel enorm op met ons schip.”
Net als in de huizenbouw is de crisis ook merkbaar in de botenbouw, merkt Baarda. Er worden maar weinig boten verkocht. „Al heb ik wel het idee dat er weer wat beweging in komt. De tweedehandsmarkt schijnt een beetje aan te trekken.”
Baarda heeft zeven man in dienst in Harlingen. Naast nieuwbouw doen ze veel reparatie en onderhoud. Nieuwe schepen bouwt hij alleen op bestelling.
De 48 waarmee hij in Amsterdam op de Hiswa ligt –die tot en met morgen duurt– is een schip dat hij in 2006 heeft gebouwd. Van zijn klant mocht hij het wel een weekje in bruikleen hebben om als blikvanger te fungeren. „Ik heb in de afgelopen dertig jaar weleens een jaartje overgeslagen op de Hiswa te water en heb eens op een Franse beurs gestaan, maar eigenlijk kan ik hier niet ontbreken.”
Jaap Richter uit Bontebok komt ook al sinds de oprichting op de natte Hiswa. Hij is al zeventig jaar, maar zit nog steeds in de botenhandel. Hij heeft twee schepen aan de steigers liggen. Een Star Cruiser van 7,5 en een van 11 meter. De kleinste kost 65.000 en de grootste 150.000 euro. Met de verkoop van zijn schepen bemoeit Richter zich niet meer. Dat heeft hij uitbesteed.
Op de openingsdag was Richter even aanwezig op de botenbeurs en ook dit weekend kijkt hij er weer even rond. Gewoon voor de gezelligheid. „Het is hier in Amsterdam altijd veel blabla. Dikdoenerij. Hoor je die mensen jubelen over dat nieuwe restaurant van Loetje dat hier op de haven staat. Schijnt iets bijzonders te zijn. Ze schijnen de lekkerste biefstukjes van het land te hebben.”
En dat de koning de watersportshow opende vond iedereen helemaal geweldig en indrukwekkend, aldus de Bontebokker. „Ik heb op de openingsdag nog even met onze koning gesproken. Hij voer vlak bij me langs op een boeier. Iedereen was zo stil om me heen. Ik zei toen tegen hem: Wat fijn dat u er bent. Gewoon een paar woorden gewisseld.”
Richter is van huis uit een zeiler. Toen hij nog jong was voer hij grote zeilschepen van Nederland en Engeland naar de Middellandse Zee. „Buitenom, via Gibraltar. Schitterend. Dat was avontuur. Ik kwam op de mooiste plekken”, vertelt hij met plezier. Later kwam hij in de motorbootwereld terecht. Hij ging zich bezighouden met de verkoop en zelfs met de ontwikkeling ervan. De schepen die hij ontwerpt laat hij bouwen in Turkije. „Maar ik denk niet lang meer. Ze kunnen in Nederland tegenwoordig bijna net zo goed en goedkoop de schepen bouwen als in Turkije. Dat bespaart me straks tien tot twaalf vliegreizen”, legt hij uit.
De Star Cruisers van Richter zijn 2,45 meter hoog. Ze kunnen zo onder alle bruggen in Fryslân door. Het bijzondere aan zijn schepen is dat de kap er helemaal af kan. „Het is een groot schip met open kuip.” Met pensioen gaat Richter voorlopig niet. „Mijn vrouw zegt altijd: Hij kan het niet laten. En dat klopt; ik bedenk elk jaar wel weer iets nieuws.”
Rudy Reineman uit Sneek is ook een bijzondere Friese ondernemer in Amsterdam. Met zijn echtgenote bestiert hij Thomasz Yachts. Wie hun internetsite bezoekt, krijgt de indruk met een groot bedrijf te maken te hebben, maar het echtpaar runt de zaak alleen. „Wij besteden alles uit. Het casco laten we in Lemmer bouwen, het schilder- en spuitwerk laten we doen in Jirnsum, gordijnen en bekleding in Sneek. We hebben niemand in dienst. Gelukkig.”
Op de Hiswa te water staat Reineman met een stalen motorjacht van vijftien meter, de Tristan ’50 Hardtop. Hij is erg tevreden met zijn ligplaats. „We liggen hier wat op een Fries eiland als het ware. Kijk om je heen: de Brandsma’s, Jettens, Aquanauts. Wie naar een luxe motorjacht op zoek is, weet dat hij hier moet zijn.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's