Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De souvlakiverkoper kan zijn nieuwe huis cash betalen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De souvlakiverkoper kan zijn nieuwe huis cash betalen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De koffietentjes op het plein in de stad zijn overvol. Geurende koppen koffie worden geserveerd. Kranten ritselen, hier en daar staat een laptop. Oude mensen, jonge mensen. De koffie is peperduur, maar koffiedrinken is nog steeds het goedkoopste uitje.

Het is het beste middel tegen de vereenzaming waarmee werkloosheid vaak gepaard gaat. En koffie is goed voor je humeur.

„Voor iedere winkel die sluit, opent een nieuwe Mikel”, zeggen de inwoners van Thessaloniki optimistisch. Het afgelopen jaar zijn in deze Noord-Griekse stad meer dan tien koffiewinkels van de snelgroeiende Mikelketen geopend. Levteris Kiriakis begon in 2008 in de stad Larissa met het eerste koffiehuis. Mikel werd een succesverhaal. Inmiddels verspreidt de keten zich ook razendsnel over Athene. Verwacht wordt dat tot het eind dit jaar nog vijftig franchisezaken in de hoofdstad hun deuren openen. De filosofie van deze Griekse Starbucks is vrijwel dezelfde als die van de Amerikaanse koffieketen. Maar de Griekse noot geeft zeker de doorslag voor Griekse consumenten.

In mijn buurt in Piraeus is het de souvlakiwinkel die succes boekt in het zwartst van de crisis. Een souvlaki is een pitabroodje met onder meer gegrild vlees, tomaat en ui. Een van de vier broers die de plaatselijke slagerswinkel van hun vader voortzetten, besloot een paar jaar voor de crisis een souvlakitentje te openen. Het liep als een trein en toen de crisis inzette liet hij de prijs van een souvlaki dalen naar 1,50 euro. Bedenk daarbij dat een souvlaki een complete maaltijd is. Inmiddels doet het verhaal de ronde dat de ondernemer een huis heeft gekocht in de dure buurt Kastella en dat cash betaalde.

De afgelopen maand sloot het laatste McDonald’s-restaurant in Thessaloniki. In Athene zijn er nog maar twee open, ondanks de recente verlaging van de btw op voedsel van 23 naar 13 procent is. Ook de Griekse fastfoodketen en marktleider (met meer dan honderd winkels verspreid over het land) Goody’s heeft recent diverse restaurants gesloten vanwege dalende omzetten. In theorie zou het met de fastfoodindustrie goed moeten gaan omdat mensen in de crisis vaker kiezen voor goedkoop eten. Maar wat blijkt? De daling van koopkracht en de stijging van jeugdwerkloosheid hebben juist dramatische gevolgen voor de consumptie van fastfood. Daarentegen blijft de consumptie van Griekse snacks, zoals koeloeri (broodringen), kaasbroodjes en souvlaki, op peil.

Verwacht wordt dat in tijden van economische crisis de traditionele grillhouses en bakkerijketens zoals Veneti en Appolonion, de verkopers van hamburgers zullen verdringen. Deze winkels bieden veel mogelijkheden en kunnen zich aanpassen aan de consumenten en de prijzen laag houden. Toch denken experts dat de scherpe stijging van bakkerij- en grillketens een zeepbel is, die een keer uit elkaar zal spatten.

Griekse werknemers hebben sinds 2009 al een kwart van hun koopkracht verloren. Als de druk op de lonen door de hoge werkloosheid blijft aanhouden, zal het koopkrachtverlies volgend jaar tot de helft oplopen.

Daar komt bij dat het volgens een studie van arbeidsinstituut GSEE zeker twintig jaar zal duren om 1 miljoen arbeidsplaatsen te creëren –het aantal banen dat sinds het begin van de crisis verloren ging. Volgens GSEE zullen de verwachte investeringen door het bedrijfsleven in de komende decennia vooral een zogeheten ”jobless growth” opleveren: er zullen maar weinig banen bij komen.

Na het lezen van deze inktzwarte vooruitzichten ben ik toe aan een kop koffie, met een versgebakken koeloeri.

De auteur woont met haar man Vassilis, zoon Apostoli en dochter Anna in de Griekse havenstad Piraeus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

De souvlakiverkoper kan zijn nieuwe huis cash betalen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 september 2013

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's